ד"ר קשב
         
      המרכז לפרט, למשפחה ולאיש המקצוע
      אבחון, טיפול, הדרכה ואימון
      הפרעות קשב והתנהגות, תפקודי למידה וקשיים רגשיים-פסיכולוגיים
 
      בהנהלת ד"ר גיל מאור  ופנינה מאור (M.A)
      טל: 072-2309810       טל נייד: 052-6348562       פקס: 072-2306348
29.3- עכו: הכנס הרפואי "למידה,לקויות למידה, הפרעת קשב ומה שביניהן" (מושב רפואי)  |  29.3.17- עכו: הכנס השנתי "למידה, לקויות למידה, הפרעת קשב ומה שבינהן"  |  

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT

אדם עובר במהלך חייו התמודדויות שונות שבונות את אופיו, תכונותיו והתנהלותו. אנשים רבים נזקקים לתמיכה וסיוע במהלך התפתחותם,

הם לומדים להסתייע ביועצים רבים, ובכלל זה הורים, מורים, חברים, אנשי דת ומטפלים. המידעון הנוכחי עוסק בהסבר מהו טיפול פסיכולוגי,

ומעמיק בדיון אודות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי.


מהו טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי מוגדר כקשר מקצועי בין מטופל למטפל, במסגרתו המטופל נעזר במקצועיותו של המטפל לשפר תפקוד או הרגשה.

בהגדרה זו הודגשה ולא במקרה מקצועיותו של המטפל. בתחום הטיפול הפסיכולוגי הוגדרה התמחותו המקצועית של מטפל בשם

'פסיכותרפיה'. מקצועיותו של מטפל פסיכולוגי מהווה את מהות ההבדל בין יועצים שונים בחיינו לבין טיפול- המטפל הוא מקצועי בתחומו.

בטיפול פסיכולוגי בוחנים מטפל ומטופל התמודדויות של המטופל, במטרה להקל על סבלו או לשפר את תפקודו. כל הטיפולים הפסיכולוגיים

מטרתם העיקרית היא לשפר את הרגשתו של המטופל. לכן, חשוב לזכור שטיפול הוא תהליך שמחייב יציבות ועקביות לארוך תקופת זמן

של כמה חודשים, ולעיתים אף שנים.


טיפול פסיכולוגי הוא מושג חדש יחסית, שהחלו לעסוק בו רק בשלהי המאה ה – 20. אבי הטיפול הפסיכולוגי היה זיגמונד פרויד, רופא

נוירולוג בהכשרתו, שזיהה שישנם תהליכים פסיכולוגיים שמשפיעים על ההתנהגות שלנו. בתורתו הניח תוכנית טיפול מובנת ומקיפה.

בתחילת הדרך כל המטפלים היו רופאים נוירולוגים ובהמשל פסיכיאטרים. במהלך השנים התפתח צורך במטפל שאינו רופא, וכך החלה

הכשרת מטפלים בתחום פסיכולוגיה גם לטיפול פסיכולוגיה. כיום, עוסקים בפסיכותרפיה- פסיכולוגים, קרימינולוגים, עובדים סוציאליים

ויועצים חינוכיים. משותף לכל המקצועות העוסקים בטיפול, שכולם עברו הכשרה עיונית ומעשית בבי"ס לפסיכותרפיה.

 

במהלך השנים התפתחו גם גישות התערבות שונות. כיום מקובלות שתי גישות עיקריות. הגישה הרווחת והעיקרית היום היא גישה מבית

מדרשו של פרויד – גישה דינמית. בגישה זו הנחת יסוד שבנפש האדם עוברים תהליכים תת הכרתים שמתפתחים בעקבות יחסי הגומלין

שלו עם הסביבה. הביטוי שלהם הוא לרוב סמלי ומופיע או במצבי תודעה מעורפלים (חלימה, עייפות, תקופות חולי) או במערכות יחסים.

מטפל בגישה זו, בונה עם מטופל תנאים של בטחון, ובמרחב המשותף של - מטפל, מטופל ומקום (נקרא סטינג), נוצרים תנאים במסגרתם

מטפל מביא מעולמו הפנימי וביחד עם המטפל בוחנים קונפליקטים ומצוקות פנימיות. לאחר זיהויים המטופל לעיתים בעצמו יכול לצמצם

אותם או לעיתים גם להיפטר מהם. יתרונות הטיפול הדינמי הוא ההוליסטיות שבו וקצב העבודה נקבע לך לפי יכולתו של המטופל להתמודד

עם חשיפות של קונפליקטים מעולמו הפנימי. חסרונותיו, הוא במשך הזמן, ובטווח שרואים תוצאות של הטיפול. כלומר, טיפול דינמי הוא לרוב

ארוך ותוצאותיו לעיתים נראים רק כעבור חודשים או שנים מסיום הטיפול. שיטת טיפול זו נעשית בילדים ומבוגרים.


גישה שונה לחלוטין נמצאת בבסיס הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי. בכך נעסוק בהרחבה בהמשך המידעון.

מהו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מכונה בקיצור CBT שהוא ראשי התיבות של Cognitive behavior Therapy. השיטה משלבת התייחסות

לתהליכי עיבוד והכרה ולאופן רכישה והתמעה של הרגלי התנהגות. ההנחה שנמצאת בבסיס הטיפול, שאדם רכש דפוסי חשיבה והתנהגות

בתהליכי למידה. אם נלמד את המטופל לחשוב על מחשבותיו ולבחון את התנהגותו, הוא יוכל לבצע שינוי בהתנהגות ו/או במחשבה,

ולהתמיע תהליכים חדשים במקומם. כדי ליצור שינוי זה, יש צורך בשינוי תפיסת המציאות- פרשנות (הרכיב הקוגניטיבי) הקנייה של הרגל

מחשבתי חדש באמצעות למידה, התנסות ותרגול של התנהגויות חדשות (החלק ההתנהגותי) ויצירת מנגנוני להתמעת דפוסי המחשבה

וההתנהגותיים לאורך זמן. למעשה, ב CBT, מנסים ליצור שינוי בדפוסי החשיבה (קוגניציה) במקביל לשינוי דרך הפעולה (התנהגות)

והתמעה של דפוסי פעולה חדשים במקום הישן.

לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי מספר מאפיינים שמבחינים אותו מטיפולים אחרים, להלן 10 המאפיינים העיקריים של CBT:

1. פרשנות - ב CBT הפרשנות היא של המטופל ולא רק של המטפל. פרשנות משמע מצאנו תהליך הכרה או דפוס התנהגות שמוביל
    
    לתוצאה לא-טובה. כרגע נלמד לפרש אחרת מצבים ואירועים.

2. CBT הינו טיפול המתמקד ב"כאן ועכשיו". במסגרתו מנתחים מצבים מתפקודו של המטופל בהווה ופחות באירועי עבר וניתוח המשמעות

    שלהם.

3. ב- CBT לא עוסקים ב'למה', אלא ב'איך' מתמודדים. אין צורך לעמוד על הסיבות שהביאו את האדם למצבו הנוכחי כדי לשנות אותו.

    אלא לספק כלים מעשיים ומדידים לשינוי המצב.

4. CBT מחייב תרגול של המטופל. התנסות מוצלחת בהתמודדות עם גירוי מאיים, מכניסה את המטופל למעגל חיובי של הצלחות.

5. המטופל שותף מלא לתהליך הטיפול. בתחילת טיפול המטפל והמטופל בונים חוזה טיפולי שכולל את הגדרת הבעיה, מידע על האופן בו  
 
    התפתחה ותוכנית בהירה בת שלבים להקלה או פתרון. כך שבכל שלב המטופל יכול לדעת איכן הוא נמצא בתהליך.

6. אחידות בטיפול - טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס על תוכנית עבודה (פרוטוקולים) שנוסתה והצליחה בעבר. כמובן, עם שינויים וכיולים

    לעולם התוכן של המטופל.

7. אובייקטיביות -  ב- CBT ישנם מדידות בתחילת הטיפול, במהלכו ובסופו כדי שהמטופל יוכל בעצמו להרגיש ולראות את השינויים. חלק

     מעקרון האובייקטיביות מחייב את המטפל לציד אתל המטופל במידע מבוסס ואמין על הבעיה ונושאים שנושקים לה ורלוונטים לשיפור

     מצבו.

8. משך הטיפול - טיפול CBT לרוב הינו קצר מועד ואורך 3-6 חודשים (כמובן תלוי בסוג הבעיה).

9. סביבת הטיפול - הטיפול אינו מוגבל לחדר הטיפולים, והוא יכול להיעשות בכל מקום, כולל מרחוק באמצעות מצלמות מחשב. יתרה מכך,
  
     חלק חשוב מהטיפול כולל התנסות, ולכן חלק מההתנסויות מחייבות יצירה לשטח.

10. שלבים בטיפול. בכל טיפולי ה CBT ישנם 5 שלבים שעוברים עם המטופל:

      א. זיהוי דפוס מחשבה שפוגע בתפקוד, כולל תיאור האופן בו נלמד והשתמר (נקרא תיאור פסיכו-חינוכי).

      ב. מתן מידע אמין ומבוסס על הנושא.

      ג. זיהוי ותיקון טעויות היסק ויצירת מנגנוני היסק חדשים (נקרא עיבוד מטא-קוגניטיבי)

      ד. חשיפה והתנסות בשימוש בהיסק החדש באופן מדורג ובטוח בקצב של המטופל.

      ה. שימור הדפוס החדש לאורך זמן והיערכות לקראת מצבי משבר (מכונה Relaps prevention ).


במה מטפל CBT ?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מטפל במגוון רחב של קשיים והפרעות. טיפול CBT נחשב ליעיל ביותר בטיפול באנשים הסובלים מדיכאון,

התמכרויות, חרדה והפרעת קשב. בארבעת ההפרעות הללו עבודה על תהליכי חשיבה חדשים לצד תרגול והתנסות בחשיפה הדרגתית

בטכניקות התנהגותיות לשיפור התפקוד משפרים הן את רמת תפקודו של המטופל והן את תחושותיו. התערבות קוגניטיבית-התנהגותית

יעילה גם להדרכת הורים. שיטת התערבות שבה מנחים את ההורים לשנות את התנהגותם מול ילדיהם, ובכך לשנות את התנהגות הילדים.

הטיפול יעיל גם לקשיים והתמודדויות שאינן מוגדרות כהפרעות קליניות, כמו שיפור תפקודים ניהוליים, העלאת דימוי עצמי, שיפור תהליכי

קבלת החלטות, ניהול כעסים ועוד. הטיפול במצבים נפוץ מאוד בכלל שהוא ממוקד, פשוט ומסייע למטופל לרכוש מיומנויות הערכה חדשות

של מצבים, ולבחון דרכי התמודדויות חדשות. לאחר בחינתם יכול המטופל להתנסות בהם בתמיכת המטפל בסביבה הטבעית שלו.


התערבות אחרת, בה אני עוסק בשנים האחרונות היא שיפור חוסן. חוסן הוא מדד מנטלי של מוכנות להתמודדות במצבי דחק. טכניקות

טיפול לשיפוי החוסן האישי של אנשים מאפשר לנו לספק כלים להתמודדות עם מצבים עתידיים מאיימים, זאת באמצעות זריעת יסודות

ל'ארגז כלים' קוגניטיבי והתנהגותי להיערכות בשעת חירום. אבניית הכלים ותרגול שלהם בסיטואציות לא מאיימות, מגדיל את הסיכוי של

אדם להשתמש בכלים במצב מאיים.

השילוב של שלושת הגורמים – שינוי דפוס חשיבה, אימון התנהגותי עם המטפל והפנמה של טכניקות התנהגות חדשות – מביא ליעילות

הגבוהה של שיטת הטיפול הזו. אולם כדאי לזכור ששיטה זו פחות יעילה בטיפול בהפרעות אישיות ובאנשים סכיזופרניים.


סיכום

שיטת הטיפול הקוגניטיבית-התנהגותית היא שיטת טיפול שהולכת וברווחת בשנים האחרונות. שיטה זו יעילה ביותר למגוון רחב של

הפרעות והתמודדויות שמותף להם למידה של דפוסי הערכה והתמודדות לא מותאמים. בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי לומד מטופל להעריך

מצבים בצורה יותר פרופורציונלית ולהגיב עליהם בצורה מותאמת. בד בבד עם העצמה ובניה של כלי התמודדות מעולמו של המטופל.


המלצות קריאה ומקורות לעיון:

בק ג'.ס. (2014). טיפול קוגניטיבי התנהגותי: מבוא לשיטה, כלים למטפלים ועוד. קרית ביאליק: הוצאת אח.

ליהי, ר. (2013) . טכניקות בטיפול קוגניטיבי: מדריך לאנשי מקצוע. קרית ביאליק: אח.

מרום, צ., גלבוע-שכטמן, א., מור, נ. ומאיירס, י. (2012). (עורכים). טיפול קוגניטיבי-התנהגותי במבוגרים: עקרונות טיפוליים. תל אביב: דיונון.

מרום, צ., גלבוע-שכטמן, א., מור, נ. ומאיירס, י. (2012). (עורכים). טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים: עקרונות טיפוליים. תל אביב: דיונון.

פרידברג, ב.ס., מקלור, ג.מ. וגרסיה ה. (2014). טכניקות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים ומתבגרים. קרית ביאליק: אח.


קישורים מומלצים:

אתר של יששכר עשת. אתר מקצועי ומקיף. מלא מידע חשוב להורים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע - לחץ כאן

אתר הבית של איט"ה – איגוד המטפלים הקוגניטיביים ההתנהגותיים בישראל - לחץ כאן

 

מטרת אתר זה על תכניו השונים הוא לספק מידע בלבד ואין לראות בהם אבחנה רפואית ו/או חוות דעת. תכני האתר אינם מהווים בשום מקרה תחליף להתייעצות אישית עם גורם מקצועי מוסמך.
כל שימוש באתר או הסתמכות על תכניו תיעשה, איפוא, על אחריותם הבלעדית והמלאה של המשתמשים. גלישה באתר מהווה הסכמה מצד הגולש לתנאים אלו.

לייבסיטי - בניית אתרים