ד"ר קשב
         
      המרכז לפרט, למשפחה ולאיש המקצוע
      אבחון, טיפול, הדרכה ואימון
      הפרעות קשב והתנהגות, תפקודי למידה וקשיים רגשיים-פסיכולוגיים
 
      בהנהלת ד"ר גיל מאור  ופנינה מאור (M.A)
      טל: 072-2309810       טל נייד: 052-6348562       פקס: 072-2306348
 
רקע כללי להפרעת קשב
הפרעת קשב היא לקות אובייקטיבית שמסווגת ומוגדרת באמות מידה רפואיות, אשר מבטאת פגיעה במנגנון הקשב במוח. זוהי למעשה 'לקות שקופה', כדברי ד"ר איריס מנור, פסיכיאטרית מומחית.
 
למה הימצאותה בעלת השפעה רחבה כל כך ?   
בני אדם חשופים כל העת לגירויים רבים חלקם פנימיים (מתוך הגוף – כאב, צמא, חום ... ) וחלקם חיצוניים (סביבתיים כמו – רעשים ומשימות). מנגנון הקשב במוח שולט בכל הגירויים ומווסת אותם בהתאם לתפקודים השונים של הגוף ולביצוע המשימות הנדרשות מהאדם. הקשב הוא מנגנון עדין ופעילותו מתבטאת בפעילות של 6 ערוצים:
1.   תחום קשב - מספר הגירויים שהמוח מעבד בכל רגע נתון, והאבחנה בין הגירוי המרכזי לגירויי הרקע.
2. טווח קשב – משך הזמן הפעיל שהאדם יכול לשמר קשב.
3.      ריכוז -  מתוך סך הזמן, כמה זמן אני יעיל.
4.      ברירה – היכולת לברור בין גורם עיקרי ובין גורמי תפל.
5.      מאמץ – התאמת המאמץ הנפש בעקבות שינויים הנדרשים ממשימות
     ששונות (כמו מבחן) .
6.      עוררות – מידת העוררות של מערכת העצבים – קשור בזמן התגובה
     שלוקח למערכת העצבים להגיב לגירוי.
 
מאפייני הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב מאופיינת בבעיות בתחום הקשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.
בפסיכיאטריה הפרעות מכונות תסמונות – תופעה המאופיינת ע"י מספר
מאפיינים מזערי, אשר בין המאפיינים אין קשר לוגי.
תסמונת חוסר קשב מסומנת בספרות הבינלאומית בקיצור הלטיני ADHD
שהן ראשי תיבות של המונח – attention deficit hyperactivity disorder .
שכיחותה של ההפרעה עומד על כ - 10% מכלל האוכלוסייה והיא שכיחה יותר
בקרב בנים.
 
בקרב בעלי התסמונת קיימות לעיתים קרובות לקויות נוספות, חלקן הן תוצאה
משנית ללקות קשב וחלקן הן הפרעות שלא קשורות סיבתית להימצאות הפרעת
קשב.
לקות קשב שלא מטופלת נכון עלולה להביא את הלוקים בה לתסכול, נשירה
ממסגרות החברה הנורמטיבית ואף להתנגשות עם החוק. לכן, קיימת חשיבות
רבה באיתור מוקדם וטיפול בלוקה בה.
 
תסמונת חוסר קשב מוגדרת ומסווגת באמות מידה רפואיות מקובלות. ההפרעה
הינה נוירולוגית התפתחותית והיא נושאת אופי התנהגותי- תפקודי ונוירולוגי.
מבחינה התנהגותית קיימות שתי שיטות בהן ממיינים הפרעות בהתנהגות ובתפקוד:
1.      ה - DSM מגדיר המחלות האמריקאי, מכונה בקיצור . גרסתו האחרונה יצאה
     בשנת 2000.
2.    ה - ICD מגדיר המחלות הבינלאומי, מכונה בקיצור . גרסתו האחרונה יצאה
    בעברית בשנת 1995.
 
בספרות מקובל לעשות שימוש נרחב יותר בשיטת המיון האמריקאית ומכאן גם
נגזר הקיצור ADHD.
התסמונת מסווגת תחת הפרעות שתחילתן בילדות שמאופיינות בהתנהגות
מופרעת (Disruptive behavior). בעבר היה מקובלת אבחנה בין ADD
ובין ADHD כיום כל התסמונת מסווגת כ - ADHD, אולם קיימים תתי סוגים
ובכלל זה הטיפוס הלא קשוב, הטיפוס ההיפראקטיבי או האימפולסיבי והטיפוס
המשולב.
 
ב -  DSM ההגדרה של התסמונת כוללת 5 תנאים (מאפייניה יוצגו עפ"י פרשנות
מופשטת שלי):
א. לפחות שישה מהסימפטומים הבאים, שהתקיימו במהלך ששת החודשים
     האחרונים ולא תואמים את רמת התפתחות הגיל:
1. חוסר קשב:
         - לעיתים עושה שגיאות של חוסר תשומת לב (בחשבון - חיבור במקום
           חיסור וכו').
         - במטלות או במשחק משעמם הראש בורח למקורות אחרים (פחות
           מ- 20 דקות). 
         - לעתים בזמן שימוש במחשב או צפייה בטלוויזיה, קוראים לו והוא כאילו
           לא שומע.
         - לא קורא שאלות או הוראות עד הסוף או שהעין בורחת בזמן קריאה 
           לשורה אחרת.
לעתים קרובות מתקשה בארגון מטלות ופעילויות (בעיית חוסר ארגון,
  הכל "נמרח" אצלו).
- לעתים קרובות נמנע מלעסוק בפעילויות, הדורשות מאמץ מנטאלי ממושך
  (כגון לימודים).
- לעתים קרובות מאבד דברים הדרושים למטלות או לעבודה (עטים,
  עפרונות, מחברות).
- לעתים קרובות מוסח ע"י גירויים חיצוניים (קל להסיח את דעתו).
- לעתים קרובות שכחן בפעילויות יומיומיות.
 
על מנת לקבוע כי קיים גם המרכיב ההיפראקיטבי צריכים להופיע גם 6 או
מהסימפטומים הבאים:
   2. היפראקטיביות-אימפולסיביות:
     - לעתים קרובות ממולל בידיים וברגליים או מקפץ בכסא.
     - לעתים קרובות עוזב את כיסאו בכיתה, או בזמן האוכל.
     - לעתים קרובות רץ או מטפס באופן מוגזם במצבים לא תואמים
        (במתבגרים או במבוגרים מספיקה תחושת אי-שקט)
     - לעתים קרובות חש קושי בעיסוק בפעילויות פנאי או במשחק שקט.
     - לעתים קרובות נמצא בתנועה מתמדת, או כאילו יש לו "מנוע בישבן".
     - לעתים קרובות מדבר ללא הפסקה, ממהר וקופץ בין נושאים.
- לעתים קרובות פולט תשובות לפני תום השאלה, או מתפרץ באמצע המשפט.
- לעתים קרובות מתקשה לחכות לתורו.
- לעתים קרובות מפריע או מציק לאחרים (למשל, מתפרץ למשחקים, נוגע וכו´).
 
ב. חלק מהתסמינים ההיפראקטיביים - אימפולסיביים או של חוסר הקשב, הגורמים לבעיה, מופיעים לפני גיל 7 שנים.
 
ג. חלק מההפרעה מהתסמינים יתקיים בשתי מסגרות התייחסות לפחות (למשל בית ובי"ס).
 
ד. חייבת להיות עדות ברורה של פגיעה תפקודית בבית, בביה"ס או בעבודה.
 
ה. התסמינים אינם מופיעים כחלק מהפרעה אחרת רחבה יותר, אינם 
      מוסברים טוב יותר באמצעות הפרעה אורגנית אחרת או תוצאה
      של שימוש בסמים.
 
ב ICD- המאפיינים די דומים, אולם מופיעים בצורה של טקסט רצוף עם
כללים לאבחנה מבדלת.
 
מאפיינים נוספים שאינם מופיעים במגדירים אבל אופייניים ללקות קשב:
1.      כללי: בעל דמיון מפותח, יצירתיות בעבודה ובפתרון בעיות, בעל
     חשיבה מהירה ואסוציאטיבית, ספורטיביים, ספונטאניים, רגישים
     לסביבה, יודעים מה קורה סביבם כל הזמן, קושי בקבלת
     החלטות, תחושת זמן ותכנון זמן לקויים.
2.      למרכיב הקשב -  מוצפות בגירויים או ריכוז יתר, חוסר סדר בחדרו, מתחיל משימות ולא מסיים, עוסק בכמה פעולות במקביל אולם באופן שטחי, קושי באבחנה בין עיקר לטפל.
3.      למרכיב ההיפראקטיבי-אימפולסיבי: נטייה לחיפוש ריגושים, קושי
     בקבלת החלטות, סף תסכול נמוך, נטילת סיכונים, חשיבה
     המאופיינת בקפיצה מנושא לנושא.
4.     מאפיינים משתמעים: קושי בציות למסגרות פורמאליות, דימוי
     עצמי נמוך, קשרים שטחיים עם קבוצת השווים. קשיים אקדמיים
     בלמידה ובקריאה, קושי בוויסות רגשי, נעלבים מהר.

 

כל פגיעה או שינוי באחד המרכיבים יביא לכשל תפקודי של המנגנון.
פגיעה בקשב יכולה לנבוע מגורמים רבים: מגורם אקוטי – מחלה, חום,
כאב, צמא, רעב עייפות וכד'; ומגורם כרוני, כגון: מחלה ממושכת.
הפרעת קשב מסווגת ככזו כאשר הפגיעה היא כרונית, יש לה רקע
אורגני ברור, היא מלווה את האדם בשלבי חיים שונים ואין הסבר
רפואי אחר שיסביר טוב יותר את המאפיינים.

 

מטרת אתר זה על תכניו השונים הוא לספק מידע בלבד ואין לראות בהם אבחנה רפואית ו/או חוות דעת. תכני האתר אינם מהווים בשום מקרה תחליף להתייעצות אישית עם גורם מקצועי מוסמך.
כל שימוש באתר או הסתמכות על תכניו תיעשה, איפוא, על אחריותם הבלעדית והמלאה של המשתמשים. גלישה באתר מהווה הסכמה מצד הגולש לתנאים אלו.

לייבסיטי - בניית אתרים