הפרעת קשב היא לקות שמקורה אורגני, כלומר שינוי במבנה ו/או תפקוד המוח ביחס לאנשים ללא הפרעת קשב וריכוז. לשינוי במבנה/תפקוד המוח יש השלכות נרחבות על תפקודו של האדם בכל תחומי החיים: החברתי, הלימודי, התעסוקתי, הבין-אישי, הזוגי, הצבאי וההורי.
הדרכה מהווה חלק הכרחי מחייו של בעל הפרעת הקשב והסובבים אותו, בין אם הוחלט על טיפול תרופתי ובין אם לאו. טרם פנייתכם להדרכה, עליכם לדעת מי הגורם שיכול לספק את ההדרכה, הכשרתו, הידע הנדרש והתכנים המומלצים.
ישנם 2 סוגים של אנשי מקצוע המספקים הדרכה:
1. מטפלים - פסיכולוג, יועץ, עובד סוציאלי, איש מקצוע קליני, פסיכותראפיסט, קרימינולוג שיקומי וכו'.
2. מאמנים.
לא נכנס להבדלים בין השניים, זה נושא מורחב בפני עצמו. בשלב הראשון רצוי להתחיל מעבודה ברמת הטיפול ולאחר מכן אימון. בכל מקרה כל אחד משני סוגי אנשי המקצוע חייב להתמחות בהפרעות קשב וריכוז, אחרת עלול "להזיק" בהדרכתו יותר מאשר להועיל, על פי "אין שמים מכשול בפני עיוור", כלומר כאשר איש טיפול אינו מכיר את הפרעת הקשב ומייעץ לכם כהורים להתעקש על משהו שנובע ממהות (הצד האורגני) של הפרעת הקשב הדבר עשוי לגרום לתסכול ואי הצלחה. על אותו משקל, אינך יכול לבקש מילד להתאמץ לקרוא יותר טוב מהלוח, כאשר נזקק למשקפיים אך אינו מרכיבם - כך אינך יכול לבקש מילד עם הפרעת קשב להפסיק להיות תזזיתי/לקפץ במקום/לקום 10 פעמים במהלך הארוחה/להתרכז טוב יותר - לצערנו נתקלתי בתוכניות רבות של חיזוקים (כלכלת אסימונים) על דברים שלילדים אין עליהם שליטה, בלי שסיפקו להם אלטרנטיבה להתנהגות (לפעמים יש אלטרנטיבות).
חשיבות ההדרכה:
כהורים לילד עם הפרעת קשב, עליכם להבין כי ילד עם הפרעת קשב יתבגר ויהפוך לנער ולמבוגר עם הפרעת קשב, הוא לעולם לא יהיה "רגיל". הדרכה להורים מוקדם ככל האפשר, תאפשר להורים לעזור לילד לממש את הפוטנציאל הגלום בו, לפתח את יכולותיו - יכולות המגיעות בזכות הפרעת הקשב, ויש המון כאלו.בנוסף, עלינו לנפץ את אחד מהמיתוסים הנפוצים, לפיו כאשר הילד נוטל ריטלין, הבעיה נפתרת.
א. הפרעת קשב אינה בעיה. היא תוצר של שינוי מזערי במבנה המוח (אנו מדמים זאת להבדל שקיים אצל אדם שמאלי מול ימני). ההבדל הזה אומר שיש פעילות גבוהה יותר באונה הרגשית, לעומת הלוגית. כתוצאה מכך, דרך ראית העולם והפעילות בה היא מעט שונה. יחד עם זאת היא טומנת בחובה אוצרות, שקצרה היריעה מלהעלותם כאן.
ב. ריטלין משפיע למספר שעות מצומצם, בשעות אלו הוא עוזר בשיפור הריכוז בלבד, כתוצאה מכך מפחית את הצורך של הגוף להפעלת המנגנון הטבעי של ההיפראקטיביות (בזמן ההשפעה בלבד). אך יחד עם זאת, בעל הפרעת קשב לעולם לא יגיע לרמת תפקוד של ריכוז כמו אדם ללא הפרעת קשב. השוני הזה שיכול להיות מבורך במקומות רבים מקשה על ילדכם באותן מסגרות הן נדרשות סכימות חשיבה בעלי מאפיינים לוגיים יותר, כמו בית ספר. לכן, ילדכם יזדקק להתאמות במסגרות החינוכיות השונות: הילד בעל הפרעת הקשב בגן - לחץ כאן.
המורה בכיתה והתלמיד בעל הפרעת הקשב בכיתה - לחץ כאן.
המרצה באקדמיה והסטודנט בעל הפרעת הקש - לחץ כאן.
ההדרכה להורים יכולה להיעשות באופן פרטני או קבוצתי במסגרת סדנת הורים ואמורה להקיף את כלל הנושאים הנוגעים בחיי הילד בתחומים הרגשיים, ההתנהגותיים, הרפואיים, הלימודיים, החברתיים והמשפחתיים. זאת תוך התייחסות לכל הגורמים המעורבים בחיי הילדים, כגון: מורה/גננת, הורים, אחים.
בין הנושאים בהדרכה:
מהי הפרעת קשב וריכוז?
מאפייני ההפרעה, כוחותיה וחולשותיה. על מנת לדעת לעבוד עם הפרעת הקשב, עליכם לדעת עם מה אתם מתמודדים וכיצד להיעזר בדברים הטובים שיש בה (יצירתיות, אנרגטיות, עבודה עם הרגש, דמיון....), כדי לעקוף את הדברים הקשים יותר.
אבחונים, הבחנה מבדלת ולקויות נוספות
מעט סדר עבורכם ההורים, האם אבחנתם את הילד כמו שצריך? האם ערכתם את כל הבדיקות שהייתם צריכים (שמיעה, ראיה, מיקוד ראיה, בדיקות דם, תפקודי כליות, א.ק.ג)? איזה אבחון עורכים ראשון, הפרעת קשב או אבחון דידקטי? דעו והבינו את צרכיו של הילד בעצמכם, אל תהיו תלויים בחסדיהם של אחרים.
הטיפול המשולב, תוך התייחסות לרפואה משלימה/אלטרנטיבית ותוספי מזון
להכיר את סוג הטיפולים השונים הקיימים, לדעת לבחור ביניהם ולחסוך בעלויות. להבין לעומק את נושא הטיפול התרופתי והשלכותיו, דבר שייתן לכם את הכלים לערוך בחירה מודעת לטיפול המתאים לילדכם. התרומה של הרפואה המשלימה לטיפול בהפרעות קשב. שימוש נכון בתוספי מזון וויטמינים.
העולם הרגשי של ההורה והילד
החוויה של הילד בעל הפרעת הקשב אינה פשוטה, הכירו את נקודת המבט שלו (קישור). כהורים, החוויה של גידול ילד אינה פשוטה. זהו המקום לקבל את התמיכה, והעידוד מקבוצת תמיכה של הורים שלא תשפוט אתכם ומאנשי מקצוע מיומנים שיעיקו לכם את הכלים הדרושים וליווי צמוד.
סמכות הורית
כיצד להחזיר לעצמנו את השליטה על חיינו וליצור מחדש את הסמכות ההורית שלנו בצורה כזו, שאנו וילדינו נפיק את המיטב מהיותינו משפחה אחת.
עיצוב התנהגות
כיצד להיפטר מהתנהגויות שאינן רצויות: התקפי זעם, דחיינות, קשיי שינה והתעוררות בבוקר, דחיינות, אלימות פיזית ומילולית, קשיים בבית ספר והכנת שיעורי בית.
עבודה מול הגן/בית הספר
לרוב, נקודת ההתמודדות הקשה ביותר של ילדינו. אלו כלים ניתן לתת למורים על מנת להקל על ילדינו? מה הן זכויות הילד שלנו? איך לעזור לילד שלנו לממש את הפוטנציאל שלו?
כלים להעצמה
כיצד לשבור את מעגל ההתנסות השלילית של הילד ולעזור לו לחוש טוב עם עצמו, "לצאת מהסרט" של הילד הלא מוצלח, ליצן כיתה, המפריען, הכבשה השחורה ....... ופשוט להצליח.