מטופל יקר[1], קיבלת אבחנה מהרופא שיש לך הפרעת קשב. כרגע הזמן ללמוד איך לטפל בזה. פנייתך לטיפול מהווה צעד חשוב בהתמודדות עם השלכות הפרעת קשב, כדי לשפר את איכות החיים שלך. לאחר קבלת האבחנה, נותרו לך הרבה שאלות. חלקן עוסקות בטיפול התרופתי, אותן רצוי לחלוק עם הרופא המטפל שלך. חלקן נוגעות להתמודדות עם הפרעת קשב. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי היא אחת הגישות בפסיכולוגיה לטיפול בהפרעת קשב , ונחשבת גם ליעילה ביותר. בהתאם לעקרונות הגישה, בפנייתך לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, אתה שותף מלא בתכנון הטיפול ובבחירת נושאי ההתמודדות. בטרם תתחיל טיפול חשוב שתדע כמה דברים חשובים על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בהפרעת קשב:
- טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (במשולב עם טיפול תרופתי) הוא מערך הטיפול היעיל ביותר המוכר כיום בספרות המקצועית.
- בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, תבחן ביחד עם המטופל כיצד קיומה של הפרעת קשב משפיע על הקשיים שלך (והצרכים שלך). תהליך שעורך שש שלבים:
- תיאור תסמינים וקשיים – רשום את הדברים שמפריעים לך ביום-יום. אלו הנושאים שבהם נידרש לטפל.
- המשגה פסיכו-חינוכית – הבנת ההשלכות של הפרעת הקשב כהפרעה נוירו-פסיכולוגית על הקשיים. נמפה בהמשגה ביחד שלוש סוגי קשיים:
- קשיים ישירים הנובעים מתסמיני ליבה של הפרעת קשב.
- קשיים הנובעים מהתמודדות לא-נכונה לאורך השנים עם הפרעת קשב.
- קשיים שנובעים מהפרעות מלוות (מכונה קומורבידיות) להפרעת קשב. הפרעות קליניות נוספות, דוגמת חרדה, שמשפיעים על התפקוד.
- המשגת המקרה מאפשרת לנו (למטפל ולך) לבצע התאמה של התערבות לקשיים שלך, בהתאם להמשגות:
- קשים שנבעו מתסמיני ליבה – לומדים לקבל כתכונה שניתן להקל עליהם, אך לא לשנותם אותן. ניתן על ידי ארגון סביבה, שינוי דפוסי ההתנהלות להקל עליהם גם ברמה הקוגניטיבית וההתנהגותית. תלמד כיצד טיפול תרופתי יכול להקל על קבוצה זו.
- קשיים שנבעו מהתמודדות לא-נכונה, מחייבים שינוי תהליכי עיבוד מידע. נלמד תובנות חדשות, כיצד למדת בעבר להתנהג כפי שהתנהגת היום שגורמים לך למצוקה - כפתרון שמצאת מתוך הידע והכלים שהיו לך. כעט, לאחר הבנת השלכת הפרעת קשב, נלמד דפוסי עבודה קוגניטיביים והתנהגותיים – המותאמים לצרכיך ולמגבלות הפרעת קשב. כדי להגיע להתנהלות טובה יותר.
- קשים שנובעים מהפרעות משולבות, יחייבו אותך לטפל בהם בהתאם לפרוטוקול טיפול מקובל בהפרעות אלו. למשל, במקרה שיש גם חרדה, נצטרך במקביל לטיפול בהפרעת קשב, לעבוד גם על החרדה, בהתאם לפרוטוקול זה.
- נקבל החלטה משותפת על תוכנית הטיפול בהתאם להמשגה שעשינו. נגדיר מטרות בכל אחד מהם, ודרכים לבדוק אותן.
- נתחיל לבצע את התוכנית בשלבים. ונבחן בכל שלב כיצד השינוי שעשית הביא לשיפור בתפקוד. בכך תוכל להפעיל גם תהליכי ניטור עצמיים של תהליכי התפתחות ושינוי.
- משוב ומדידה. נבצע בכל נושא התערבות מדידות והערכה באמצעות כלים אובייקטיבים וסובייקטיבים , שאכן הטיפול מתבצע לפי התוכנית
- בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, חשוב שתכיר כמה מושגים חשובים, שהווים את האמצעים בעזרתם נעבוד ביחד:
- מידע וידע – המידע מועבר לך על ידי גורם שלישי. העיבוד שאתה מבצע לידע הופך לאותו לידע אישי שלך. ולכן גל הידיעות שלך הינן סוביקטיביות. מידע שעבר אצלך עיבוד.
- עיבוד קוגניטיבי – תהליך קוגניטיבי שבני אדם מבצעים לפריטי מידע, כדי לתרגם ולשמר אותם כידע מעשי לשימוש. התהליך מונה 3 שלבים:
- הפנית תשומת לב – מיומנויות קשב.
- היסק קוגניטיבי, באמצעות מחשבות ורגשות.
- זכירה – שימור המידע לשם שימוש לפי הצורך.
- מחשבות – מערכת של מידעים שביצעת להם היקש – חיבור לוגי, ויצרת להם משמעות. אופן החיבור יאפשר לך לעבד מידע על נושא המחשבה מהר יותר ויעיל יותר. בטיפול אתה עשוי לפגוש בסוגים שונים של מחשבות
- סכימות – עיבודים לוגיים פשוטים על בסיס צירוף מידע ודאי, הניתן לבדיקה.
- אמונות – מערכת של עיבודים בהם ההיסק נעשה משילוב מידע עובדתי עם ציפיות והשלמת מידע על בסיס הניסיון הקודם שלך.
- רגשות – מערכת של מידעים המתעורר במצבי ספק, המצביע על פוטנציאל שינוי שמחייב בדיקה. מקובל הבחנה בין רגשות משמרים לרגשות מתריעים.
- רגשות משמרים מספקים לך אפשרות להשהיית תגובה כדי להמשיך ולקבל מידע עובדתי, גם שיש ספק. אלו רגשות של שמחה, אושר – שאמורים להוביל לעונג.
- רגשות מתריעים – אלו רגשות שאמורים במצבי ספק לעצור אותך, ולהזהיר אותך מפני סיכון אפשרי אם תמשיך באותה התנהלות. בפעולתן הן מבקשות למנוע סבל.
- למידה – תהליך שינוי שאתה מבצע בעקבות פעולה יזומה שמביאה לשינוי.
- התנהגות – מיומנויות שאתה משתמש בהם כדי להתמודד עם המציאות. המופע ההתנהגותי הוא הביטוי של תהליכי היסק ולמידה.
- ניטור עצמי – תהליך בדיקה עצמית שתתבקש לבצע בתהליך העבודה שכולל התבוננת על התפקוד שלך והתגובה שלך. ישנן מספר טכניקות שניתן לשלב כמו מיינדפולס וכדומה.
- שיעורי בית -בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי העבודה המשמעותית קורת ביציאתך מחדר הטיפול. כל התבונות שנלמדו בטיפול מחייבות התנסות שלך הלכה למעשה. שיעורי בית הם תרגילי התנסות שקבל לעשות, כדי לבנות הרגלים חדשים.
- בטיפול תלמד להשתמש במיומנויות קשב והתנהגותיות כדי לקדם את הצרכים שלך. באמצעות מערך הרגשות תלמיד לווסת את ההתנהגות שלך - כדי להבין מה קורה לך ומה מפריע לך. חשוב שתלמד לא להתנהג איתם.. אלא רק להתריע באמצעותם. באמצעות תהליכי היסק חדשים (מחשבות) תקבל תובנות חדשות - כיצד להתנהל. באמצעות רכישה ותרגול של מיומנויות התנהגותיות – תלמד כיצד ליישם זאת. כדי לשנות את ההתנהלות שלך.
- המטרה שלנו בטיפול שנגיע לשתי ממדים של שינוי :
- שתקבל כלים לשפר את התפקוד שלך – מכוון תוצאה.
- שתקבל כלים לשפר את החוויה שלך. חשוב שתלמד לנכס לעצמך הצלחות וללמוד הם.
בהצלחה.
[1] המידע במסמך זה לשימוש חופשי להעברה לעמיתים, מחנכים ומטופלים – ללא הגבלה