מהי בדיקת MOXO?*

בדיקת MOXO היא בדיקת עזר ממוחשבת לאבחון הפרעת קשב ולקויות למידה. הבדיקה נעשית מול מחשב, והיא בודקת תפקודי קשב חזותי מתמשך. לכן היא נכללת בקבוצת 'תפקודי קשב מתמשך' (CPT-Continuous performance test).

בשונה מבדיקות אחרות בסגנון זה (דוגמת TOVA ו CPT-II) במהלך בדיקת MOXO משולבות הסחות, ולכן היא מוגדרת כבדיקת – d-CPT (distraction- Continuous performance test). הבדיקה נעשית במתכונת של לחיצה/הימנעות מלחיצה בהופעת גירוי מטרה שהוגדר מראש (Go/ No-go test).בדיקת MOXO פותחה בישראל בראשית המאה ה -21 ע"י חברת נוירוטק. היא תוקפה בסדרה של מחקרים שהראו יעילות גבוה בניבוי הפרעת קשב. הבדיקה נחשבת לחדשנית ובין יתרונותיה הבולטים היא רמת הדיוק שלה בניבוי, אינה תלויה בחומרה (היא נערכת ברשת),

השוואה לנורמה ישראלית בחתך גיל של עד 3 שנים והיא מדמה בצורה מהימנה יותר תנאי סביבה טבעיים של הנבדק בחייו. חשוב לציין שמוגבלותו הבולטת היא היתרון לבעלי חשיפה לעבודה ומשחק במחשב.
פותחו בדיקות שמותאמות לילדים (עד גיל 13) ומבוגרים (מעל גיל 13). במהלך הבדיקה הנבדק עובד מול מחשב במשך 15 דקות בילדים (או 18 דקות במבוגרים). במהלך המשחק נדרש ללחוץ על מקש רווח לחיצה אחת, מהר ככל האפשר וללא טעויות רק עם הופעת גירוי מטרה.

במסגרת הבדיקה נבדק ניהול הקשב של הנבדק בארבעה פרמטריים:
א. השמטות (קשב וריכוז) - הימנעות מלחיצה עם הופעת גירוי מטרה.
ב. תיזמון - כמה זמן לקח לנבדק ללחוץ מרגע הופעת הגירוי.
ג. אימפולסיביות - לחיצה סתמית, כלומר לחיצה כאשר הופיע גירוי לא-מטרה.
ד. היפראקטיביות - כמות הפעמים שלחץ הנבדק


במהלך הבדיקה נבדקת תגובתו של הנבדק ב- 4 מצבי בדיקה – ללא גורמי הסחה, הסחה חזותית, הסחה שמיעתית ושילוב של הסחה חזותית ושמיעתית. תוצאות הבדיקה מוצגות בשני תרשימים:
א. פרופיל קשב – מתאר עבודה בארבעת המדדים בהשוואה לנורמה של גיל ומין.
ב. גרף ביצוע – מתאר את התפלגות עבודתה בארבעת המדדים בהתייחס לארבעת מצבי הבדיקה.
הבדיקה משמשת במערך אבחון קשב לשתי מטרות עיקריות – חיזוק אבחנה של הפרעת קשב וביצוע בדיקת הערכה לפוטנציאל תגובה תכשיר תרופתי (במתכונת של ללא תכשיר ועם תכשיר).


שימוש אחר לבדיקה נעשה על ידי מאבחנים פסיכולוגים ודידקטיים שייעודו סקירה של תפקוד קשב חזותי והערכת תפקוד קשב, במתכונת זו היא יכולה להחשיד הפרעת קשב ולאפשר הפניית הנבדק לאבחון רפואי מלא.


לצפיה בסרטון המדמה בדיקת MOXO ולדפי תוצאות - לחץ כאן.