הקטגוריה הנוכחית עוסקת בספרות הקיימת בנושא הפרעות קשב וריכוז, תוך התייחסות לקהלי יעד שונים. בהתייחסותנו איננו נותנים ציון לספר או עומדים על טיבו, אין זה הוגן כלפי מי שטרח וכתב ספר שהאמין בדרכו. אנו מאמינים שיש ברכה בכל מי שכתב ספר שנועד להביא ידע לציבור, ולא משנה דעתו האישית המובעת בספר. הוספנו המלצות על פרקים מיוחדים, שחשנו כי יש צורך לציינם באופן מיוחד.


טיקים תסמונת טורט/אוטום צ'ודהורי (הוצאת אח)
תסמונת טורט והפרעות טיקים הן הפרעות מוכרות היטב אך לעתים קרובות אינן מובנות כהלכה. במדריך חיוני זה בוחן ד"ר אוטום צ'ודהורי את הסימנים, התסמינים והגורמים האפשריים לתסמונת טורט. הוא מציע עצות מבוססות היטב וטכניקות מעשיות לניהול התסמינים והטיפולים הרפואיים הקיימים כיום. ניתנות גם אסטרטגיות להתמודדות עם בעיות קשורות כגון הצקות בבית הספר והערכה עצמית נמוכה שהופכות את הספר לחובה להורים ולאנשי מקצוע המטפלים בילדים עם תסמונת טורט וטיקים.
ליקויים בתפיסה החזותית אצל ילדים עם ADHD, אוטיזם ולקויות למידה אחרות: מדריך להורים ואנשי מקצוע / ליסה א. קורץ (הוצאת אח, 2012)
ספר זה מביא סקירה מקיפה של בעיות ראייה אצל ילדים עם מהקשת האוטיסטית ובעלי לקויות למידה ספציפיות. הוא פורש מגוון נרחב של פעילויות לחיזוק תפקודי הראייה והמיומנויות התפיסתיות בעזרת חומרים פשוטים להכנה ולשימוש בבית ובכיתה. המחברת גם מסבירה בשפה לא טכנית את תהליכי הסינון לקשיי ראייה ומייעצת בנוגע למציאת עזרה מקצועית מתאימה.
זהו כלי עזר מצוין ושימושי להורים לילדים עם בעיות בתפיסה החזותית ולאנשי המקצוע העובדים אִתם.
מדריך לתומכי למידה בילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות / קייט ספורר (הוצאת אח, 2012)
מדריך זה מציע מידע מועיל בנושאים:
  • זיהוי תסמינים של הפרעת קשב עם היפראקטיביות
  • הבנת משמעות ההפרעה והשלכותיה
  • תמיכה מוצלחת בילדים עם ההפרעה
  • פיתוח טכניקות התמודדות אפקטיביות
  • הפקת המיטב מן ההיבטים החיוביים בהפרעת קשב עם היפראקטיביות
פעמים רבות מידי רואים בהפרעת קשב עם היפראקטיביות מוגבלות שאין מעבר לה. ספר זה מדגים לנו את החשיבות שבזיהוי היכולות של ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות ובפיתוחן.
בסופו של כל פרק מופיע שאלון לפיו תוכלו לבחון את הידע שלכם. יש בספר גם סיפורי מקרה מעוררי מחשבה שתוכלו ללמוד מהם.
ספר זה מיועד לסייעות בכיתה ולתומכות למידה, לסגל החינוך המיוחד ולסייעות בחינוך המיוחד.
 
ילדים עם תסמונת מעורבת - ADHD, לקויי למידה, טורט, אספרגר ועוד/מרטין קוצ'ר
'אין זה סוד שאצל אנשים עם שוני נוירולוגי קיים עירוב של בעיות נוירולוגיות. הסוד הוא כיצד לקבוע מתי בעיה אחת מתחילה, נגמרת או חופפת בעיה אחרת. ללא הבנה זו קשה מאוד לתכנן את הטיפול הראוי ביותר ואת התמיכה הדרושה. אולי זה אפילו בלתי אפשרי. ד"ר קוצ'ר, נוירולוג בעל ניסיון רב ומחנך מטבעו מסוגל לחבר בעבורנו את כל פיסות הפאזל. הספר הופך את ההבנה של אנשים עם שוני נוירולוגי למסובכת פחות. זוהי קלאסיקה!'ליאן הולידי ווילי, המחברת של Pretending to be Normal: Living with Asperger Syndrome.
'הדוגמאות שהמחבר מביא לקוחות מן החיים והאסטרטגיות מוחשיות וניתן ליישמן בחיי היומיום. אני ממליצה שספר זה ישמש מדריך לכל הורה שמתמודד עם ילדים עם צרכים מיוחדים'היידי ברנהרדט מנהלתADRN Attention Deficit Research Network, טורונטו, קנדה.
'ד"ר קוצ'ר מכיר בתסכול אותו חווים הורים ומורים המתמודדים מדי יום עם ילד המתקשה בוויסות עצמי והוא מצליח במיומנות רבה ליצור אמפתיה כלפי הילד תוך נקיטת גישה חיובית בה יכולים לנקוט הורים ומורים שמעמיקים את הידע שלהם בתחום. . . נפלא שיש ספר אחד עליו אני יכולה להמליץ להורים, המרכז מידע מועיל על כל הבעיות של ילדם' לסלי פאקר, PhD, מומחית לתסמונת טורט, יועצת בבתי-ספר ופסיכולוגית
קשיים רגשיים והתנהגותיים / ג'ון קורנוול וג'נט טוס (הוצאת אח, 2012)
ספר זה עוסק בבניית תכניות חינוכיות אישיות לתלמידים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים, ובוחן את מטרותיהן של תכניות חינוכיות אישיות ואת האפקטיביות שלהן על ידי עיסוק בסוגיות הבאות:
  • כיצד ניתן לראות את התנהגותו של התלמיד מזווית ראייה הוליסטית אם יעדי התכנית הם צרים ומנוסחים במונחים התנהגותיים טהורים?
  • כיצד ניתן לבנות תכניות חינוכיות אישיות לילדים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים שיעודד מעורבות הורית ותחושת אחריות אישית מצד התלמיד?
  • האם תכניות חינוכיות אישיות אכן אפקטיביות בכל הקשור לזיהוי צורכי ההכשרה של המורים כאשר מדובר בהשגת יעדים שאינם חלק מתכנית הלימודים (הערכה עצמית, שליטה עצמית, התנהגות חברתית וכדומה)?
  • אלו מערכות יש לפתח בתוך בית הספר כדי להבטיח מעקב אחר התגובה לתכנית החינוכית האישית על ידי כל הנוגעים בדבר.
 ADHD בבית הספר - אסטרטגיות הערכה והתערבות/ג'ורג' ג'יי.דופול וגארי סטונר
ספר זה מספק הדרכה חשובה לאנשי מקצוע בבתי הספר, הנתקלים בתופעה של הפרעות קשב עם היפראקטיביות בכל שכבות הגילים. ספר מקיף ומעשי זה כולל כלי הערכה ודפי רישום.
בספר מודגשת גישת התערבות המבוססת על עבודת צוות, בפרקים המציעים הנחיות מבוססות מחקר ל:
  • זיהוי והערכת ילדים עם ADHD וילדים בסיכון.
  • הבנת קשיי הלמידה הקשורים להפרעה זו.
  • פיתוח תכנית התערבות ותמיכה כוללת לכל תלמיד.
  • יישום אסטרטגיות תמיכה התנהגותיות, לימודיות וחברתיות בכיתה.
  • ניטור השימוש בתרופות ושיתוף פעולה יעיל עם רופאים.
  • ניהול התערבויות קשורות, כגון הכשרת הורים
"ADHD – גישות התייחסות לתלמידים שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב"/ פינטאן אורגאן (הוצאת אח, 2008)
ספר למורים, שמספק מידע כללי על הפרעת קשב, כלים לניתוח ועיצוב התנהגות, גישות התערבות בתחום החברתי והתייחוסת לקשיים נלווים העשויים להופיע בשילוב עם הפרעת קשב. הספר כתוב בצורה בהירה ומציע טיפים מעשיים להתנהגות בכיתה.

 
 "בתנועה מתמדת"/ מלכה מרגלית. (הוצאת פועלים, שנת 1987).
בספר תיאורי מקרה ודרכי עבודה חשובים מאוד למורה ולשיתוף פעולה בין המורה הספר חשוב להורים, למורים ומטפלים העובדים במערכת החינוך ובבניית תוכנית התנהגות לילדים בעלי הפרעות התנהגות, שהבסיס להם הוא מרכיב היפראקטיבי בהתנהגות.

 
 "המיתוס של העצלנות"/ מל לוין (הוצאת מודן, 2008).
ספר בו כותב המחבר על גורמים אפשריים לקבלת תמונה של ילד עצלן, בפרספקטיבה של לקויות למידה.
הפרק התשיעי העוסק ב"מחוללי התפוקה" הוא פרק חשוב, מעשי ותורם לאנשים בעלי קשיי התארגנות למצוא בפרק זה ובפרקים אחריו, כלים לשיפור התפקוד והיעילות .
 
"פריצת דרך במוטיבציה"/ ריצ'ארד לבוי (הוצאת אמציה, 2008)
ספר חשוב של לבוי, שמציע גורמים אפשרים לחוסר מוטיבציה של ילדים ודרכים לשיפורם. המחבר מציע 8 כוחות מוטיבציוניים אצל ילדים, ו-6 דרכים להגביר אותם. הספר מתורגם בצורה בהירה וברורה ומספק מידע חשוב לבעלי התסמונת ולבאים עימם במגע.
 
 "אנטליגנציה רגשית בכיתה" / (הוצאת אח, 1999)
הספר ממחיש כיצד ניתן ללמד תלמידים לגשת לעבודתם בביטחון, שאיפה, אמונה ואופטימיות – דרך מודעות לחוויה. הספר מספק אסטרטגיות לשילוב האינטליגנציה הרגשית בתכנית הלימודים, מגדיר רגשות שנחוצים להצלחה ומשלב תיאוריה מחקר ופרקטיקה בכל הנוגע לשילוב אלמנטים מתחום האינטליגנציה הרגשית בתפקוד הילד בכיתה.
 

כיצד לחנך וללמד ילדים עם ADD/ADHD /סנדרה ריף (הוצאת אח, שנת 2009)
ספר מקיף ויסודי שיצא בתרגום עברי בשני חלקים, שמכוון להורים ולמורים. הספר מעניק לקורא יידע, טיפים ועצות, שכל קורא יוכל ליישם.
הספר מחולק למסגרות השונות, גיל הילד ובהתאם לרמת המודעות לבעיה ולהתמודדות איתה.
למורים הספר מציע כלים לעבודה בכיתה, מתן שיעורי בית ועבודה מול ההורים.
להורים הספר מציע סיוע וכלים בתחום הלימודי בבית ובבניית הקשר עם בית הספר. הספר מומלץ הן להורים והן למורים.
הכוונת התנהגותם של ילדים/קתרין ג' קוולס (הוצאת אח 2002)
ספר מתורגם, חשוב להורים, מורים, יועצים ומטפלים. בספר תוכנית מובנית לניתוח ועיצוב התנהגות של ילדים. בספר ליווי מלא כולל לוחות רישום וכדומה. הספר מכוון להורים ולאנשי מקצוע, מציע הבנה של גורמים עליהם יושבים הפרעות התנהגות ובנייה באופן הדרגתי של כלים לשיפור המצב. בספר, בדומה למרבית הספרים המתורגים על ידי ההוצאה, ישנם שלבי עבודה וליווי בתרגילים ודפי מעקב ורישום.
ספר חשוב מאוד ואחד הטובים בתחום. ספר נוח לעבודה וידידותי לקורא.
 
 ספר האסטרטגיה ללמידה-ללמוד איך ללמוד/שלמה קניאל (הוצאת מטח, 2006)
ספר שמציע אסטרטגיות לשיפור מיונויות הלמידה. שלמה קניאל חוקר בכיר באוניברסיטת בר אילן עוסק הרבה בפסיכולוגיה קוגניטיבית, בספרו זה מציג שיטות לשיפור התפקוד הלמידה. ספר חשוב ללקיוי קשב וללקויי למידה.
 
  
  
  



הכוונת התנהגותם של ילדים/קתרין ג' קוולס (הוצאת אח 2002)
ספר מתורגם, חשוב להורים, מורים, יועצים ומטפלים. בספר תוכנית מובנית לניתוח ועיצוב התנהגות של ילדים. בספר ליווי מלא כולל לוחות רישום וכדומה. הספר מכוון להורים ולאנשי מקצוע, מציע הבנה של גורמים עליהם יושבים הפרעות התנהגות ובנייה באופן הדרגתי של כלים לשיפור המצב. בספר, בדומה למרבית הספרים המתורגים על ידי ההוצאה, ישנם שלבי עבודה וליווי בתרגילים ודפי מעקב ורישום.
ספר חשוב מאוד ואחד הטובים בתחום. ספר נוח לעבודה וידידותי לקורא.


כיצד לחנך וללמד ילדים עם ADD/ADHD /סנדרה ריף (הוצאת אח, שנת 2009)
ספר מקיף ויסודי שיצא בתרגום עברי בשני חלקים, שמכוון להורים ולמורים. הספר מעניק לקורא יידע, טיפים ועצות, שכל קורא יוכל ליישם.
הספר מחולק למסגרות השונות, גיל הילד ובהתאם לרמת המודעות לבעיה ולהתמודדות איתה.
למורים הספר מציע כלים לעבודה בכיתה, מתן שיעורי בית ועבודה מול ההורים.
להורים הספר מציע סיוע וכלים בתחום הלימודי בבית ובבניית הקשר עם בית הספר. הספר מומלץ הן להורים והן למורים.


"אנטליגנציה רגשית בכיתה" / (הוצאת אח, 1999)
הספר ממחיש כיצד ניתן ללמד תלמידים לגשת לעבודתם בביטחון, שאיפה, אמונה ואופטימיות – דרך מודעות לחוויה. הספר מספק אסטרטגיות לשילוב האינטליגנציה הרגשית בתכנית הלימודים, מגדיר רגשות שנחוצים להצלחה ומשלב תיאוריה מחקר ופרקטיקה בכל הנוגע לשילוב אלמנטים מתחום האינטליגנציה הרגשית בתפקוד הילד בכיתה.


"פריצת דרך במוטיבציה"/ ריצ'ארד לבוי (הוצאת אמציה, 2008)
ספר חשוב של לבוי, שמציע גורמים אפשרים לחוסר מוטיבציה של ילדים ודרכים לשיפורם. המחבר מציע 8 כוחות מוטיבציוניים אצל ילדים, ו-6 דרכים להגביר אותם. הספר מתורגם בצורה בהירה וברורה ומספק מידע חשוב לבעלי התסמונת ולבאים עימם במגע.


"המיתוס של העצלנות"/ מל לוין (הוצאת מודן, 2008).
ספר בו כותב המחבר על גורמים אפשריים לקבלת תמונה של ילד עצלן, בפרספקטיבה של לקויות למידה.
הפרק התשיעי העוסק ב"מחוללי התפוקה" הוא פרק חשוב, מעשי ותורם לאנשים בעלי קשיי התארגנות למצוא בפרק זה ובפרקים אחריו, כלים לשיפור התפקוד והיעילות .


טיקים תסמונת טורט/אוטום צ'ודהורי (הוצאת אח)
תסמונת טורט והפרעות טיקים הן הפרעות מוכרות היטב אך לעתים קרובות אינן מובנות כהלכה. במדריך חיוני זה בוחן ד"ר אוטום צ'ודהורי את הסימנים, התסמינים והגורמים האפשריים לתסמונת טורט. הוא מציע עצות מבוססות היטב וטכניקות מעשיות לניהול התסמינים והטיפולים הרפואיים הקיימים כיום. ניתנות גם אסטרטגיות להתמודדות עם בעיות קשורות כגון הצקות בבית הספר והערכה עצמית נמוכה שהופכות את הספר לחובה להורים ולאנשי מקצוע המטפלים בילדים עם תסמונת טורט וטיקים.


"בתנועה מתמדת"/ מלכה מרגלית. (הוצאת פועלים, שנת 1987).
בספר תיאורי מקרה ודרכי עבודה חשובים מאוד למורה ולשיתוף פעולה בין המורה הספר חשוב להורים, למורים ומטפלים העובדים במערכת החינוך ובבניית תוכנית התנהגות לילדים בעלי הפרעות התנהגות, שהבסיס להם הוא מרכיב היפראקטיבי בהתנהגות.


"ADHD – גישות התייחסות לתלמידים שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב"/ פינטאן אורגאן (הוצאת אח, 2008)
ספר למורים, שמספק מידע כללי על הפרעת קשב, כלים לניתוח ועיצוב התנהגות, גישות התערבות בתחום החברתי והתייחוסת לקשיים נלווים העשויים להופיע בשילוב עם הפרעת קשב. הספר כתוב בצורה בהירה ומציע טיפים מעשיים להתנהגות בכיתה.


מדריך לתומכי למידה בילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות / קייט ספורר (הוצאת אח, 2012)

מדריך זה מציע מידע מועיל בנושאים:

  • זיהוי תסמינים של הפרעת קשב עם היפראקטיביות
  • הבנת משמעות ההפרעה והשלכותיה
  • תמיכה מוצלחת בילדים עם ההפרעה
  • פיתוח טכניקות התמודדות אפקטיביות
  • הפקת המיטב מן ההיבטים החיוביים בהפרעת קשב עם היפראקטיביות

פעמים רבות מידי רואים בהפרעת קשב עם היפראקטיביות מוגבלות שאין מעבר לה. ספר זה מדגים לנו את החשיבות שבזיהוי היכולות של ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות ובפיתוחן.

בסופו של כל פרק מופיע שאלון לפיו תוכלו לבחון את הידע שלכם. יש בספר גם סיפורי מקרה מעוררי מחשבה שתוכלו ללמוד מהם.

ספר זה מיועד לסייעות בכיתה ולתומכות למידה, לסגל החינוך המיוחד ולסייעות בחינוך המיוחד.


ADHD בבית הספר - אסטרטגיות הערכה והתערבות/ג'ורג' ג'יי.דופול וגארי סטונר

ספר זה מספק הדרכה חשובה לאנשי מקצוע בבתי הספר, הנתקלים בתופעה של הפרעות קשב עם היפראקטיביות בכל שכבות הגילים. ספר מקיף ומעשי זה כולל כלי הערכה ודפי רישום.

בספר מודגשת גישת התערבות המבוססת על עבודת צוות, בפרקים המציעים הנחיות מבוססות מחקר ל:

  • זיהוי והערכת ילדים עם ADHD וילדים בסיכון.
  • הבנת קשיי הלמידה הקשורים להפרעה זו.
  • פיתוח תכנית התערבות ותמיכה כוללת לכל תלמיד.
  • יישום אסטרטגיות תמיכה התנהגותיות, לימודיות וחברתיות בכיתה.
  • ניטור השימוש בתרופות ושיתוף פעולה יעיל עם רופאים.
  • ניהול התערבויות קשורות, כגון הכשרת הורים

ליקויים בתפיסה החזותית אצל ילדים עם ADHD, אוטיזם ולקויות למידה אחרות: מדריך להורים ואנשי מקצוע / ליסה א. קורץ (הוצאת אח, 2012)
ספר זה מביא סקירה מקיפה של בעיות ראייה אצל ילדים עם מהקשת האוטיסטית ובעלי לקויות למידה ספציפיות. הוא פורש מגוון נרחב של פעילויות לחיזוק תפקודי הראייה והמיומנויות התפיסתיות בעזרת חומרים פשוטים להכנה ולשימוש בבית ובכיתה. המחברת גם מסבירה בשפה לא טכנית את תהליכי הסינון לקשיי ראייה ומייעצת בנוגע למציאת עזרה מקצועית מתאימה.
זהו כלי עזר מצוין ושימושי להורים לילדים עם בעיות בתפיסה החזותית ולאנשי המקצוע העובדים אִתם. 


ילדים עם תסמונת מעורבת - ADHD, לקויי למידה, טורט, אספרגר ועוד/מרטין קוצ'ר
'אין זה סוד שאצל אנשים עם שוני נוירולוגי קיים עירוב של בעיות נוירולוגיות. הסוד הוא כיצד לקבוע מתי בעיה אחת מתחילה, נגמרת או חופפת בעיה אחרת. ללא הבנה זו קשה מאוד לתכנן את הטיפול הראוי ביותר ואת התמיכה הדרושה. אולי זה אפילו בלתי אפשרי. ד"ר קוצ'ר, נוירולוג בעל ניסיון רב ומחנך מטבעו מסוגל לחבר בעבורנו את כל פיסות הפאזל. הספר הופך את ההבנה של אנשים עם שוני נוירולוגי למסובכת פחות. זוהי קלאסיקה!'ליאן הולידי ווילי, המחברת של Pretending to be Normal: Living with Asperger Syndrome.
'הדוגמאות שהמחבר מביא לקוחות מן החיים והאסטרטגיות מוחשיות וניתן ליישמן בחיי היומיום. אני ממליצה שספר זה ישמש מדריך לכל הורה שמתמודד עם ילדים עם צרכים מיוחדים'היידי ברנהרדט מנהלתADRN Attention Deficit Research Network, טורונטו, קנדה.
'ד"ר קוצ'ר מכיר בתסכול אותו חווים הורים ומורים המתמודדים מדי יום עם ילד המתקשה בוויסות עצמי והוא מצליח במיומנות רבה ליצור אמפתיה כלפי הילד תוך נקיטת גישה חיובית בה יכולים לנקוט הורים ומורים שמעמיקים את הידע שלהם בתחום. . . נפלא שיש ספר אחד עליו אני יכולה להמליץ להורים, המרכז מידע מועיל על כל הבעיות של ילדם' לסלי פאקר, PhD, מומחית לתסמונת טורט, יועצת בבתי-ספר ופסיכולוגית


קשיים רגשיים והתנהגותיים / ג'ון קורנוול וג'נט טוס (הוצאת אח, 2012)

ספר זה עוסק בבניית תכניות חינוכיות אישיות לתלמידים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים, ובוחן את מטרותיהן של תכניות חינוכיות אישיות ואת האפקטיביות שלהן על ידי עיסוק בסוגיות הבאות:

  • כיצד ניתן לראות את התנהגותו של התלמיד מזווית ראייה הוליסטית אם יעדי התכנית הם צרים ומנוסחים במונחים התנהגותיים טהורים?
  • כיצד ניתן לבנות תכניות חינוכיות אישיות לילדים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים שיעודד מעורבות הורית ותחושת אחריות אישית מצד התלמיד?
  • האם תכניות חינוכיות אישיות אכן אפקטיביות בכל הקשור לזיהוי צורכי ההכשרה של המורים כאשר מדובר בהשגת יעדים שאינם חלק מתכנית הלימודים (הערכה עצמית, שליטה עצמית, התנהגות חברתית וכדומה)?
  • אלו מערכות יש לפתח בתוך בית הספר כדי להבטיח מעקב אחר התגובה לתכנית החינוכית האישית על ידי כל הנוגעים בדבר.