מידעון זה נועד לספק מידע ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מוסמך, כל החלטה על שימוש בתכשיר זה או אחר ועל שינוי במינון הינו החלטה רפואית בלבד.


אבחון הפרעת קשב הוא אבחנה רפואית. מטרת האבחון היא לזהות את הבעיה ולהציע דרכי התמודדות מתאימות. הגישה הרווחת והמקובלת מדברת על הטיפול משולב, המתייחס לחמישה גורמים:

טיפול תרופתי
הטיפול התרופתי מחולק לשני תחומים: טיפול בהפרעת הקשב וטיפול במרכיבים הנלווים לה.
הטיפול בהפרעת הקשב השכיח ביותר הינו טיפול בתרופות הממריצות את מערכת העצבים. בניגוד למיתוס, הפרעת הקשב נגרמת כתוצאה מעוררות נמוכה של מערכת העצבים המרכזית. הטיפול התרופתי השכיח, שיעיל בכ- 75%-80% מהמקרים הינו טיפול בתרופה הגינרית מטילפנידאט, תרופה שמופיעה בשמות מסחריים- ריטלין (רגיל, SR, LA, מדבקה) וקונצרטה. תרופה אחרת ממשפחת הממריצים, שדומה באופן פעילותה לריטלין היא האדרל (רגיל ו-XR) התרופות ממשפחה זו מבוססות על פעילות של שדר העצב דופמין ומוגדרות כמעכבות בליעה במעביר הסינפטי. הריטלין, הקונצרטה והאדרל ניתנות לפי צורך מוגדר ולא כטיפול כרוני. ריטלין (על כל סוגיו) ואדרל מהוות טיפול קו הראשון. הסטרטרה היא תרופה ממשפחה אחרת (SSRI), אף היא פועלת כמעכבת גריעה במעביר הסינפטי, אולם על שדר העצב נוירפינאפרין. התרופה מהווה טיפול קו שני, והיא ניתנת כטיפול כרוני בעיקר לאנשים שהטיפול בתרופות קו ראשון אינו יעיל עבורו או לאלו הסובלים מחרדות. יעילות אופטימלית בתרופה זו מתחיל לאחר 3 – 6 שבועות של טיפול. בארץ מסופקת ביבוא אישי. קיימות תרופות נוספות ששכיחות פחות, כמו הנייטן והזייבןן. ב. תרופות לתופעה הנלוות - כמו טיפול לאימפולסיביות (ריספירידל), טיפול במצבי רוח, חרדה וכדומה. קיימים תכשירים רבים הניתנים על פי הצורך הקליני של הפציינט. כל טיפול תרופתי להפרעת הקשב ניתן בהמלצת רופא פסיכיאטר או נוירולוג, שהטיפול בתופעות הנלוות להפרעת הקשב, ניתנות רק על ידי פסיכיאטר.

טיפול פסיכולוגי תומך
טיפול הניתן על ידי גורם קליני. לטיפול כזה יש כמה וכמה מטרות שונות, ובהתאם למטרות מוצע אופי הטיפול:
א. טיפול רגשי: טיפול במרכיבים רגשיים. לעיתים קיימת פגיעה בדימוי העצמי כתוצאה מרצף כישלונות או בעיות התמודדות. טיפול זה יכול להיות ארוך, והוא מכוון לעבד תהליכים רגשיים בחיי המטופל. שיטות הטיפול מגוונות, וטיפול זה אינו מהווה המלצה לכלל המאובחנים, אלא על פי צורך קליני.
ב. העצמה: טיפול קצר שנועד להעצים את המטופל. טיפול זה מהווה יותר הדרכה, והוא יכול להינתן כחלק מהדרכת הורים. הטיפול מלמד את בעל התסמונת כיצד לעבוד עם הפרעת הקשב, מה טוב ובמה נדרשת יותר השקעה או חיפוש דרכים אחרות לממש את יכולותיו. הטיפול מומלץ לכל המאובחנים בתסמונת.
ג. עיצוב התנהגות: לאחר הבנת מהות הבעיה, לעיתים קיימים דפוסי התנהגות שיש רצון וכוונה לשנותם, זיהוי הבעיה מאפשר הקצאת כוחות לשינוי. המטפל עובד עם המטופל וסביבתו התומכת על חיזוק רכיבים חיוביים בהתנהגות המטופל והכחדת הרגלי התנהגות בלתי-רצויים.
ד. טיפול חברתי: טיפול שיכול להינתן אישית, אולם יעילותו פחותה. יותר יעיל הוא לבצע טיפול זה במסגרת קבוצה לשינוי מיומנויות חברתיות. טיפול זה אינו מהווה חובה, אלא מותאם קונקרטית למטופל.

הדרכת הורים
הדרכה להורים היא חלק חשוב מאוד באופן ההתמודדות. ניתן לעשות זאת באופן יחידני או במסגרת סדנת הורים. הדרכת הורים היא תהליך קצר, המונה 8-6 פגישות לכל היותר. בהמשך ניתן לבצע מעקב אחת לתקופה שנקבעת על פי הצורך הקליני. לכל אחת מהשיטות יש את היתרונות שלה. סדנת הורים מאפשרת למידה מאחרים ודרך לעבד תהליכים ללא השתתפות אקטיבית. חסרונה הוא בכך שהיא אינה מתמקדת בילד שלכם אלא באופן כללי. להדרכת הורים יש את היתרון של הדיסקרטיות, התייחסות אישית לכל מקרה לגופו, יש יותר ביטחון בהבאת בעיות מהחיים. חסרונה הוא בכך שהיא אינה מאפשרת ללמוד מניסיון של הורים אחרים ו/או להשתתף בחוויות משותפות- ידוע ששותפות גורל מפחיתה מתח ויוצרת תחושת שייכות והעצמה.

הדרכת צוותי הוראה (על נושא זה ניתן לקרוא בהרחבה בלשונית "מערכת החינוך")
כחלק מהדרכת המשפחות ועיצוב ההתנהגות נדרשת הכוונה של צוות בית הספר בדרכים בהם ניתן להפיק מהילד את הפוטנציאל הטמון בו. בהדרכת הצוות קיימת התייחסות להתאמות קליניות, שהשכיחות ביניהן- תוספת זמן, הפסקות יזומות ופירוק מטלות מורכבות למטלות משנה. המלצה זו חשובה מאוד, היות שעבודה משותפת הורים-מורים-והילד יכולה לעזור מאוד במימוש הפוטנציאל של הילד.

רפואה משלימה
אין פתרונות מהירים להפרעות קשב ולא קיימות תרופות או טיפולים אלטרנטיביים שיגרמו להעלמות הבעיה - הרכיב של הקשב קיים בכולנו, תפקודו משתנה מאדם לאדם. אצל אנשים המאובחנים בהפרעת קשב, תכונה זו קיצונית יותר. הרפואה המשלימה מטפלת ביעילות טובה בדברם הנלווים, קרי – היפראקטיביות, אימפולסיביות, חרדות, מצבי רוח וכדומה. תחומי הטיפול מגוונים וקיים מידעון לנושא זה. חשוב לזכור בשילוב רפואה משלימה יש שיקול של יעילות מול מחיר. רפואה משלימה אינה זולה, אולם משפרת את איכות חייו של המטופל. יעילות הטיפול מותנית בפנייה למומחה בתחומו. שילוב הרכיבים שפורטו מהווה התערבות יעילה בנושא של הפרעות קשב. חשוב לזכור שהפרעת קשב איננה מחלה, ואיננה נכות. לילד בעל לקות קשב יש יכולות מימוש כמו לכל ילד אחר, השאלה היא הדרך. טיפול משולב מהווה צורך שמתאם את דרכי ההתערבות על פי קשיו של הילד למען מימוש רצונותיו של הילד.

הפרעת קשב ורפואה משלימה*

זהו עמוד מאמר כללי בו ניתן להשתמש על-מנת להוסיף תוכן לאתר האינטרנט שלך.

קרא עוד  

רפואה משלימה - שאלות נפוצות*

קרא עוד