מצטערים, ההרשמה הסתיימה.

לגדל ולהעצים ילדים לקויי קשב


  • תאריך: 01-10-2007 20:00
  • מיקום מרכז "בריזה", כרמיאל (מפה)

תיאור

ההרצאה עסקה בהעצמת ילדים לקויי קשב, תוך התייחסות לנקודות העוצמה הטמונות בהפרעת הקשב.
 
ההרצאה נפתחה בהתייחסות הקלינית הרפואית הכללית מקובלת להפרעת קשב. הפרעת קשב מייצגת תכונה קיצונית ותורשתית של מנגנון הקשב במוח וידועה בקיצור הקליני ADHD. בין מאפייניה ניתן לראות קשיים בשמירת על ריכוז, רצף, סדר וארגון. בעלי התסמונת מוסחים מאוד ומתקשים במטלות הדורשות התמדה. ללוקים בתסמונת המשולבת עם היפראקטיביות קיימים גם מאפיינים של פעלתנות ואימפולסיביות. 
הטיפול התרופתי מכוון למרכיב הקישבי, בעוד שלרפואה משלימה יש יכולת טובה להתמודד עם מרכיביה הנלווים של התסמונת.
 
לאחר הסברים כלליים דנו בהעצמה של לקויי הקשב, תוך התייחסות לנקודות הכוח והחולשה. תחילה הצגנו את נקודות החולשה, מיקדנו את הקשיים לארבעה נושאים עיקריים:
  1. בעיות ברצף וארגון.
  2. בעיות בתקשורת עם הזולת בעקבות טווח קשר קצר והשלכותיהן על ההשתלבות החברתית.
  3. חיפוש ריגושים והשלכותיו על התפקוד בהווה ובעתיד.
  4. תפקודים ניהוליים לקויים.
הצגנו כיצד להתמודד עם הדברים האלו במגוון שיטות. אחת הדרכים להתמודד עם הקשיים היא להעצים את נקודות החוזקה. מיקדנו את נקודות החוזקה:
  1. אינטליגנציה רגשית על כל המשתמע מכך- רגישות, הרגשת הזולת, אסוציאטיביות.
  2. דמיון.
  3. יצירתיות.
  4. סקרנות.
  5. מרץ.
זיהוי והעצמת כל אחד מחמשת נקודות העוצמה שאופייניות לכל לקויי קשב (גם ללא היפראקטיביות) מאפשרת את העלאת הדימוי העצמי והתפיסה העצמית.
 
בחלקו השלישי של ההרצאה דנו בתהליכי העצמה.
העצמה היא תהליך המחייב ידע, קבלה עצמית ואמונה ביכולת לעשות. פרטנו את השלבים בהם אדם יכול לרכוש ידע כללי לגבי הפרעת הקשב וידע לגבי עצמו. חשוב לבנות תהליך של קבלה עצמית של האדם כמכלול. בהרצאה פורטו הדרכים לעשות זאת. עם ההצלחות האדם מתחיל לבנות את האמונה ביכולותיו ונוצר מעגל התנסות חיובי יותר של העצמה תמידית.

חלקו הרביעי והאחרון, הוקדש לשאלות מהקהל. השאלות שאלו :
רפואה סינית להפרעות קשב
הסברנו כי הרפואה הסינית מטפלת באדם הצורה הוליסטית. הרפואה הסינית מאזנת את האדם ברמה האנרגטית וברמה הפיזית. הואיל והמרכיב הקשבי בהפרעת קשב מהווה תכונה שמבחינת האורגניזם אינו מהווה פתולוגיה, היכולת שלה לטפל בכך היא מוגבלת, כמו גם למגוון שיטות אחרות המבוססות על איזון האדם. בשונה מכך, בתופעות הנלוות להפרעת קשב כמו היפראקטיביות, אימפולסיביות, חרדות, מצבי רוח, קשיי שינה (שאינם על בסיס אורגני!!), מצבי רוח בעיות ויסות (שאינה בעיה אורגנית של ASP ) – יש לרפואה הסינית יכולת טובה לטפל בכך. ואולם נושא הרפואה הסינית הוא מגוון ורחב ויש מגוון שיטות טיפול, לכן חשוב מאוד ללכת למומחה בתחומו.
 
ילדי אינדיגו
כתבתי עבודה בנושא בכתב העת נפש, שמראה כי ההגדרה של ילדים לקויי קשב באמצעות המונחים של ילדי אינדיגו, אינה שונה באופן מהותית מהאבחנה הרפואית לפי המדיר הרפואי ה DSM. נמצא כי רבים מלקויי הקשב בעלי תכונות מסוימות שחוזרות על עצמם, נמצא שלילדים אלו הצבע השולט בהילה הוא סגול עז (אינדיגו) ומכאן שמם. קיימים 4 ספרים בנושא, שניתן לקבל מהם תובנה אחרת על ילדים לקויי קשב.
 
עבודה מול בית ספר
עבודה מול בית ספר חשובה מאוד ליצירת רצף חינוכי-טיפולי בין הבית לבית הספר. יציבות בקשר יכולה לתרום ליצירת אווירה יציבה בסדר היום של הילד. בחסות קשר זה גם בונים תוכניות התנהגותיות. הנושא רחב מידי לפרט עליו במסגרת ההרצאה, הואיל והוא מהווה הרצאה בפני עצמה.