חוויה מתקנת: ארוחות חג ואירועים משפחתיים*

האירוע המשפחתי או ארוחת החג קרבים ובאים, ולצד השמחה הכרוכה במפגש משפחתי, מלווות אותנו גם תחושות של מתח, לחץ וחשש מההתמודדות שבמפגש עמוס תכנים ואנשים. חלק ממתח זה קשור להתמודדות שלנו עם ביקורת והערות מצד הורים, אחים, גיסים, חמים לגבי חיינו, הבחירות שלנו ובעיקר ילדינו. רכזנו עבורכם מספר עצות, שיקלו עליכם את ערב החג והאירוע המשפחתית.
נחלק את הכתוב לשלושה חלקים: היערכות למפגש, התנהלות בזמן המפגש, והתנהלות לאחר המפגש.

היערכות למפגש:
הכנה מוקדמת - הכינו את הילד ככל שניתן. נסו לנהל שיחה מקדימה (לחזור עליה מספר פעמים) מי יגיע, איפה נתארח, כמה אנשים יהיו, לוח זמנים – נסו לספק לו כמה שיותר פרטים. לאנשים בעלי הפרעת קשב יש קושי עם שינויים ומעברים הואיל ומוקדי השליטה שלהם לרוב חיצוניים, מתן עוגנים הקשורים ללוח הזמנים יאפשר להם התמצאות טובה יותר בנעשה, לדוגמא: חיפוש האפיקומן יהיה אחרי... או בחלק X תוכל לשחק וכו'.|

נטילת ריטלין - (אין לראות באמור לעיל ייעוץ רפואי) ההחלטה האם ליטול ריטלין אינה פשוטה ואין עליה תשובה חד משמעית. התשובה תלויה בילד, אתם מכירים אותו ואת יכולת העמידות שלו באופן הטוב ביותר.מחד, נטילת הריטלין עלולה לפגוע לו בתאבון, מצד שני ללא ריטלין הוא עשוי להיות חסר שקט. במצב בו המשפחה מבינה ומקבלת לא אמורה להיות בעיה. בעזרת הפסקות יזומות במהלך הארוחה ומתן אפשרות להיפראקטיביות יזומה, ניתן יהיה להימנע ממתן ריטלין.אבל במידה שכל הערב הוא ישמע ביקורת מימכם ומהסובבים אותו, עד כמה הוא מופרע וילד רע, עדיף לשקול מתן ריטלין. לפעמים עדיף ילד ללא תאבון (אלמנט פיזי) מאשר שייחרט בזיכרונו עוד אירוע טראומתי במפגש המשפחתי, בו כולם כעסו עליו ו/או שוב הצליח לאכזב אתכם ההורים. ההחלטה בסופו של דבר תלויה במידת הפתיחות במשפחה, הצרכים של הילד והסבלנות שלכם.
אוכל - לרוב, ילדינו בררנים באוכל, נסו להביא אתכם משהו שהילד אוהב לאכול. דאגו שיהיה לילדיכם מה לאכול. העובדה שיש שפע של אוכל, אינה אומרת שלילד שלכם יהיה מה לאכול שם. גם אם זה אומר לאכול בדרך לארוחה ולהיות מוכנים עם משהו לדרך חזרה. אם אתם מארחים תעברו איתו על התפריט והכינו דברים שהוא אוהב, גם אם הם פשוטים.
בגדים להחלפה - הכינו סט בגדים להחלפה, הסבירו לילד שאינו צריך להיות מתוח במקרה ויתלכלך, לשם כך נועד מסיר כתמים
(לעיתים הניסיון להימנע מתאונות בתחום גורם לנזקים גדולים יותר).
סימנים מוסכמים - קבעו 2-3 סימנים מוסכמים באמצעותם אתם שולחים אותו לפסקי זמן או מבקשים ממנו לשים לב .
נימוסי שולחן - אל תדרשו מהילד דברים שאינו מתורגל בהם ביומיום.
קטעי קריאה - בדקו עם הילד מעוניין לקרוא או לשיר. במידה שכן, רצוי לערוך איתו אימון או שניים. במידה שאינו מעוניין אל תלחצו עליו.
הרפיה - הצעה, תעשו הרפיה לפני שאתם יוצאים מהבית כדי שאתם תהיה רגועים מול הילד ומול הביקורת. גם אם האירוח אצלכם על תוותרו על מנוחה צהרים והרפיה טובה. רצוי שגם הילד ינוח.
נסיעה - צאו מוקדם, כדי שלא תתקעו בפקקים. עדיף להקדים מאשר לאבד סבלנות בפקקים. כך יתאפשר לכם לערוך עצירות קצרות בדרך ולהימנע ממתחים מיותרים. תעסוקה לנסיעה, מוסיקה, סרט DVD, משחקים בע"פ.
מגבונים - גאון מי שהמציא אותם, ניקיון מהיר של הידיים והפה יחסוך כתמים על בגדים וקירות.
הכנת אמצעים לתעסוקה במהלך ארוחת החג - קריטי במיוחד בליל הסדר, אשר ארוך במיוחד בשל קריאת ההגדה. אפשרו לילדים להיות חלק מהכנת הדברים (חידון, הצגה קצרה, משחק) או עיסוק שמיועד להם באופן יחידני. להלן קישורים למספר פעילויות המתאימות לליל הסדר ויש להכינם מראש: המשחקוגולוגיות, חינוך הרפתקני,  אתר Aish, בית אבי חי.


התנהלות במהלך הערב:
צלחת לילד - בתחילת הערב גשו עימו והראו לו את כל מה שיש לאכול. השאירו לו בצד מעט ממה שביקש ו/או ממה שאתם יודעים
שהוא אוהב לאכול. אצל ילדים לקויי קשב כשהאדרנלין גבוה אין תיאבון והאירוע עם כל המשפחה והשתובבות עם הילדים מספק עליה חדה ברמת האדרנלין. ייתכן ובמהלך הערב הוא לא יאכל/יירצה לאכול. אבל.. כשכולם ילכו והאדרנלין יירד, יבוא גם הרעב....
מקום ישיבה - בחרו יחדיו מקום ישיבה שמתאים לכם ולו. רצוי לנסות לשדלו להיות העוזר, כך יהיה לו עניין בנעשה.
אתם כמארחים - במידה שהאירוע אצלכם, תסתייעו בו להכין את השולחן, זה יאפשר עליה מתונה יותר של האדרנלין. במידה שאתם מתארחים נסו להגיע בין האורחים הראשונים ולאפשר לו זמן הסתגלות. גם עם נדמה לכם שהוא לא זקוק לכך.
הפסקות יזומות - אפשרו לו הפסקות יזומות מתוכננות מראש, כמו לשלוח להביא משהו, ללכת לעזור, ללכת לבדוק ....לשחק...... .
דאגו להביא עמכם חוברת צביעה, שניתן לצבוע אותה, טאבלט או משחק אהוב שנתן לחלוק.
חיזוקים חיוביים - לגשת אליו במהלך הערב ולתת לו חיזוקים חיוביים.
לחץ שלילי - החששות שלנו המלווים אותנו, לגבי תסריטי אימה עתידיים, עשויים לגרום לנו להיות לחוצים יתר על המידה ולשדר לילד חוסר שביעות רצון ומסרים כפולים. היו ערים לכך.


סוף הערב:
פרגון ומילות שבח - בסוף הערב אל תשכחו לפרגן לו ולחזק אותו על הדברים הטובים שעשה וכמה אתם גאים בו בכל רגע ורגע.
נסיעה - דאגו לאוכל ולשתיה לדרך חזרה, ייתכן וילדכם ייזכר בכך בדיוק ברגע הלא מתאים. דבר שעשוי לגרום להתפרצות זעם/ בכי
במיוחד לאור העייפות של כולם.

לסיום הורים יקרים, זכרו דבר אחד חשוב, אתם יותר רגישים להתנהגות של ילדיכם מאשר הסביבה. לעיתים הביקורתיות שלנו גורמת לנו לשים לב לדברים שאחרים לא היו שמים אליהם לב בלא "עזרתנו". אל תדרשו מהם להתנהג באופן שונה משאר הילדים.

שיהיה לכם חג שמח,מצוות ד"ר קשב