נגמרו החגים, הסתיימה החופשה, עכשיו כולנו נכנסים לשגרה של שבוע לימודים מלא, ללא הפסקות וללא אירועים מיוחדים...  זוהי התקופה הארוכה ביותר במהלך השנה של רצף ימי למוד. לכך השלכות על התפקוד של הילדים, ובפרט הילדים הסובלים מהפרעת קשב.ידוע זה מכבר שמוטיבציה היא גורם שמעלה אדנרלין ומאפשר לילדים להתמודד טוב יותר עם ההשלכות הישירות של הפרעת קשב. מוטיבציה בילדים מונעת מרציה (נסיון לרצות את ההורים, שההורים יהיו גאים בי). לכן, שילוב בין מוטיבציה ומאמץ גדול לתקופה קצרה הוביל רבים מהילדים לשיפור בתפקוד ובקשב.... אולם ילדינו לא יודעים לרוץ לריצות ארוכות.

במיידעון הנוכחי ננסה לסייע לכם לעזור לילדכם לעבור תקופה זו.ילדים לקויי קשב רבים חווים קשיים ביצירת שיגרה עקבית ויציבה. למרות שהם זקוקים לה, לעיתים יותר מכל ילד רגיל, זוהי אחת מהחולשות המזוהות ביותר עם הפרעת קשב. ההשלכות של קושי זה מתבטאים בקשיים בתכנון, חוסר עקביות, ירידה בתפקוד הלימודי, ירידה בהשקעה אחר הצהרים וכדומה. כאשר נבין מדוע זה קורה להם נוכל לטפל בכך.לילדים עם הפרעת קשב יש קושי בתפקודי הניהול – סט מיומנויות המאפשרות לאדם לתפקד באופן יעיל. חלק מתפקודי ניהול כוללים תהליך למידה רציף כשדבר אחד נבנה על קודמו. הפגיעה העיקרית אצל ילדים בעלי הפרעת קשב היא בשמירה על רצף, סדר ואירגון – קשיים שקיימים בכל המקרים בהם יש הפרעת קשב, בין אם היא כוללת רכיב היפראקטיבי ובין עם לאו. המפתח לעבודה בנושא זה עם לקויי קשב, הוא להפוך את המרוץ הארוך ל'ריצות קצרות', שתהיה לילד תמורה ברורה להשקעתו המיידית.  להלן שש עצות בסיסיות ליישום הרעיון:

  1. בניית תוכנית עבודה יומית, לפרק זמן של שבוע לכל היותר קדימה. יותר מזה עלול לעייף.
  2. הכנה מראש לאירועים מיוחדים.
  3. חלוקת משימות ארוכות ומונוטוניות לסדרת משימות קצרות.
  4. ביצוע הסכם עם המורה והתלמיד על חלוקת הזמן והעבודה אחר הצהריים.
  5. לבחון מתן יום מנוחה (יום חופש) אחת לחודש, בתיאום עם המורה וביום שההפסד לא יהיה משמעותי. עדיף ליצור יום חופש שכזה באופן יזום, מאשר למצוא עצמנו עם ילד שמתפרק בבית הספר.
  6. הגברת מוטיבציה. 

אז מהי מוטיבמיה ומדוע היא כל-כך חשובה?
מוטיבציה מספקת את ההנעה להתחיל במשימה. מוטיבציה היא איזון בין שני רכיבים המשפיעים אחד על האחר – מאמץ ותועלת. מאמץ – כמה אנגרגיה אני משקיע במשימה. תועלת – מה יוצא לי מזה. תועלת יכולה להיות חיצונית (מתאים לילדים קטנים) ויכולה להיות פנימית (מתאים לנוער ומבוגרים).  להגברת מוטיבציה חיצונית ניתן לעבוד באמצעות 3 טכניקות עיקריות:
א. מחמאות וחיזוקים – נותנים לילד סיבה מדידה להצליח, ולכן גם להשקיע.ב. רציה חברתית – לספר לילד כמה אנו גאים בו על...ג. הגברת תחושת השייכות – לספק לילד טיעונים שעל אף שונותו מילדים אחרים, הוא חלק מהמשפחה, ועד כמה המשפחה אוהבת אותו.... נציין, שתחושת 

   שייכות ניתן לעשות גם לגן ולכיתה.להגברת מוטיבציה פנימית צריך ליצור משמעות להצלחה. המשמעות נבנית באמצעות – עונג וחווית הצלחה.עבודה על המוטיבציה היא אחד הדברים החשובים לעשות בתקופה הקרובה, ובשילוב עם ההמלצות שהועלו לעיל, ניתן לעבור את התקופה הקרובה באופן מאתגר ולחוות הצלחות. התוצאה של המהלכים הללו מבחינת הילד היא תחושת שליטה ואופק ברור – מתי אני יכול לנוח.בהצלחה,

צוות ד"ר קשב