פרידות בוקר בגילאים הצעירים
אנו עומדים בפתחה של שנת לימודים חדשה. לאלפי תלמידים זהו המפגש הראשון עם גננת או מורה חדשה. ילדי הגן הצעירים והילדים בכיתות היסוד א'-ג'  עשויים לחוות קשיים בהסתגלות זו, שעשויים להתבטא בין היתר בקשיי פרידה. תגובת ההורה לקשיי הילד יכולה לסייע או להקשות על תהליכי ההסתגלות. נבין ממה נובע הקושי ומה הורה צריך לעשות כדי להקל על ילדו בתהליך.

הסתגלות למסגרת חינוך חדשה
הימים הראשונים של הילד במסגרת החינוכית החדשה מוגדרים כתקופת הסתגלות ומלווים ברגשות לגיטימיים של חשדנות, מתח וחוסר בטחון. חלק מהילדים יבטאו תחושות אלו כבר בימים הראשונים בבכי והיצמדות להורים.
אנשי החינוך מוכשרים לשלב בין תקשורת, בהירות וסמכות ברורה – שמאפשרים ילד לדעת מה מצופה ממנו ולהרגיש חלק מהקבוצה החינוכית. במרבית גני הילדים וכיתות א' תומכים בתהליך ההסתגלות ע"י תהליך קליטה מדורג.

הבנת המצב על ידי ההורה והתמודדות נכונה עימה, תקל על הילד להשתחרר. הבנה שלנו כהורים את התנהגות הילד, תאפשר לנו לשחרר.

3 עובדות שחשוב לדעת בעניין זה:
- לילד קשה להיפרד. ההורים מגנים על הילד ואהבתם היא ללא תנאי. כאן הילד צריך להיאבק על מקומו ולהרוויח את אהבת הגננת.
- לילד אין תחושת זמן! הילד לא יודע האם עבר הרבה זמן או מעט זמן.
- במהלך היום, הילד עסוק בפעילויות בגן, ולרוב דקות ספורות אחרי לכתכם הילד משתלב בפעילות הגן. לרוב, הגננות יודעות כיצד לבצע הסחת דעת
ולרתום אותו לפעילות אהובה.

דעו!
הניסיון המחקרי והקליני מראה כי תקופת ההסתגלות הממוצעת של ילד למערכת חינוך חדשה אורכת כחודש, בתנאי שנוצרו התנאים המתאימים לכך.
צוות המסגרת החינוכית מתורגל ומנוסה בקושיי הפרידה של הילד מהוריו, והוא ידאג לידע אתכם אם יראה קושי מהותי או חריג מהמצופה. לעיתים קרובות, התחושות הקשות המלוות אתכם קשות יותר משל ילדכם, במרבית המקרים, מספר דקות לאחר הפרידה ילדכם יירגע וישתלב בפעילות. דווקא הניסיון שלכם להישאר עוד קצת, עשוי לתת לילד אשלייה שאולי היום לא תלכו... וזה יגרום להחמרת הבכי וההתנגדות לעזיבתכם.


מה בכל זאת כדאי לעשות ?
הטרמה - להכין את הילד שהיום יום X, נלבש בבוקר בגד מסוים, נגיע לגן, אתה תראה לי משחק שאתה אוהב ... אני אפרד ממך, הגננת פלוני תדאג לך. אני אחזור לקחת אותך לאחר ארוחת צהרים. ההכנה נותנת לילד אפשרות לערוך צפי להגעתם.
טקס פרידה - בהגעתכם לגן, נסו לערוך טקס פרידה קצר וברור שחוזר על עצמו. כניסה, לבצע פעולה מקובלת, להגיד בוקר טוב לגננת או לסייעת... לרדת אליו לגובה עיניים ולציין בפניו – "אמא הולכת לעבודה,  הגננת פלוני תדאג לך ואמא תחזור אחרי ארוחת צהרים".
לא מביטים לאחור - לאחר הפרידה להגיד שלום ולצאת בקצב אחיד, אך לא לברוח. לא להסתכל לאחור אם הילד בוכה. ילדכם מגיב אליכם, מבט לאחור משדר הססנות/ חשש להשאירו בגן. דבר זה משדר לו שעליו להיות מודאג ולהגביר את המצוקה שלו.
סיכום יום - דאגו בסוף היום לספר לילדכם  כמה התגעגעתם אליו... ולבקש שיספר לכם דבר אחד טוב שהיה לו היום. לא להתעסק בכלל בפרידה של הבוקר, גם אם הייתה קשה.

הקפדה של ההורה על טקס פרידה ברור, יאפשר לילד להשתלב מהר יותר בגן, ולכם הורים יקרים להרגיש טוב יותר.

בהצלחה