מה ההבדל בין לקות למידה להפרעת קשב?
מהכותרת ניתן כבר להבין שלקות למידה איננה לקות קשב.
לקות קשב (עם או בלי היפראקטיביות ) מייצגת ליקוי במנגנון הקשב במוח – האחראי להקצאת משאבים לתפקודי הלמידה. אי לכך, לרוב לקויי הקשב יש גם קשיי למידה (אובייקטיבים – ביחס לאחרים; או סובייקטיבים- ביחס ליכולת שלהם). לקות למידה מייצגת אף היא פגיעה נוירולוגית בתפקודי המוח, אלא שלקות למידה מייצגת פגיעה ספציפית בתחום עיבוד מידע הקשור באחד או יותר מתפקודי הלמידה. במצבים של לקות למידה ניתן להקל על הקושי באמצעות הוראה מתקנת – המאפשרת עקיפת הגורם לקושי או מתן התאמות.
בקרב לקויי קשב אין דרך לעקוף את הקושי, אלא ללמוד לחיות איתו או לצורכי למידה לשלב טיפול תרופתי, המספק תיקון זמני של מקור הקושי.

*אין לראות בתשובה זו המלצה רפואית.

מהו סדר האבחון הנכון, כשיש חשד להפרעת קשב ולקויות למידה?
הואיל והקשב הוא המרכיב הבסיסי בכל תפקודי החשיבה והלמידה, כשיש חשד ללקות קשב המשולבת עם לקות למידה, מתחילים מחיפוש אחר ממצאים אורגנים (שמיעה, מיקוד ראיה, בדיקות דם), איבחון קשב וריכוז מלא, איבחון דידקטי/פסיכןדידקטי. לא רצוי לבצע איבחון דידקטי לפני שמטפלים בקשב.
לעיתים, נערך אבחון פסיכו-דידקטי המחשיד הפרעת קשב. בנסיבות בהם קודם נערך אבחון זה, רצוי במידת האפשר לעצור את האיבחון לאחר החלק הפסיכולוגי, לאבחן ולטפל בהפרעת הקשב ורק אח"כ להמשיך לאבחון הדידקטי.
איבחון דידקטי בתנאים לא נאותים יראה את ביטוייה של הפרעת הקשב, והכלים להוראה מתקנת לא יתאימו לקשיו האמיתיים של הילד בתחום הלימודי.

מהי הוראה מתקנת, הוראה מתווכת ומה ההבדל ביניהם?
הוראה מתקנת, או בגלגולה הנוכחית הוראה מותאמת, היא סדרת המלצות להוראה יחידנית לילד לקוי למידה (בעל דיסלקציה, דיסקלקוליה וכו').
בהוראה מתקנת מקנים לתלמיד שיטות למידה חלופיות כדי לעקוף קושי אובייקטיבי בקריאה, הבנת הנקרא וחשבון. עד כיתה ג' ההמלצות להוראה מתקנת כלליות. מכיתה ג' בה ניתן לעשות אבחנה של סוג לקות הלמידה והפיצוי שהילד מבצע כדי לעקוף אותה (הליך שאמור להיבדק במהלך האבחון הדידקטי). חשוב להתאים הוראה מתקנת מותאמת לקושי של התלמיד, טכניקות ההוראה המומלצות אמורות להיפיע באבחון הדידקטי.

הוראה מתווכת, היא הוראה המכוונת לשיפור התפקודים הניהולים ומיומנויות ההתארגנות ללמידה. היא מתאימה במיוחד לילדים בעלי ADHD או לקות למידה לא-מילולית – לקויות המאופיינות בפגיעה בתפקודים ניהולים.