ספרים לעיון כללי וספרים אקדמיים
"כיצד ללמד ולחנך ילדים עם ADD/ADHD" /סנדרה ריף (הוצאת אח, שנת 2009) ספר מקיף ויסודי שיצא בתרגום עברי בשני חלקים, שמכוון להורים ולמורים. הספר מעניק לקורא יידע, טיפים ועצות, שכל קורא יוכל ליישם. הספר מחולק למסגרות השונות, גיל הילד ובהתאם לרמת המודעות לבעיה ולהתמודדות איתה. למורים הספר מציע כלים לעבודה בכיתה, מתן שיעורי בית ועבודה מול ההורים. להורים הספר מציע סיוע וכלים בתחום הלימודי בבית ובבניית הקשר עם בית הספר. הספר מומלץ הן להורים והן למורים. | ||
ילד דינמיט/רוס גרין וסטיוארט אבלון (אמציה 2009) ספר שמציע שיטת טיפול כוללת להתמודדות עם ילדים בעלי רמת אימפולסיביות וחיפוש ריגושים גבוהים. אלו ילדים לקויי קשב המאופיינים בהתנהגויות קצה. בספר מידע, ודרכי עבודה מערכתיות בשיטת CPS, שיטה שהוכיחה את יעלותה במחקר. | ||
"הילד בתוך השריון"/שמחה (סטיוארט) צ'סנר . (הוצאה לאור אח, 2005). ספרו השני של צ'סנר. הספר נכתב בעברית. צ'סנר מציע בספר נקודת מבט, אותה מכנה "נקודה", כצורת התבוננות אינטגרטיבית בין המרכיב הנוירולוגי, הקוגניטיבי וההתנהגותי (גם הדינמי). זווית התבוננות זו מאפשרת לנו להבין דילמות לגבי טיפול תרופתי לב דו. ספרו גם מציע התערבות על בסיס אינטגרטיבי בין ארבעת ההיבטים. המלצה: מציע לקרוא את הפרק הראשון –תיאור המודל, ופרקים 10 ו-12 – פרקים המציעים יישום של הגישה. | ||
"המדריך ל- ADHD" /אליסון מנדן וג'ון ארסלוס. ( הוצאת אח משנת 2003). ספר כללי, הכולל הסברים על ההפרעה, מאפייניה, דרכי טיפול כולל טיפול תרופתי ופסיכולוגי. בספר זה קיים דגש רב על ההתערבות הפסיכולוגית. ממולץ: הנספחים בסוף הספר, בהם מידע חשוב על מקורות מידע, ספרות מומלצת ומוקדי תמיכה ומרכזי מידע בנושא הפרעות קשב. | ||
"לחיות עם הפרעת קשב וריכוז-ADHD" /איריס מנור ושמואל טיאנו (הוצא לאור על ידי דיונון, מהדורה שניה משנת 2005). הספר הינו ספר שנערך על ידי שנייחוקרים ישראליים מהבכירים בארץ בתחומם. שמואל טיאנו מתחום הפסיכיאטריה ואיריס מנור מומחית בעלת שם עולמי בתחום הפרעות הקשב. הספר מהווה אסופת מאמרים וכל הכתוב בו נחשב מדעי גם לצורכי מחקר אקדמי. בספר מאמרים בשלל תחומים הקשורים בהבנה, התמודדות, איבחון וטיפול בהפרעות קשב. ספר בסיס חשוב לכל העוסקים בתחום. | ||
הילד ההיפראקטיבי /דרעין עלי (הוצאת אח, משנת 2001). הספר נכתב בישראל. הספר מתמקד בהסבר הנוירולוגי לבעיות קשב וכתוב בשפה גבוהה ובמונחים מדעיים. הספר מתאים גם כחומר ביבליוגרפי לעבודות אוניברסיטאיות. בספר מעלה המחבר תהיות לגבי איבחון התנהגותי-קליני של בעיה אורגנית-נוירלוגית. הדיון שלו והמסקנות שלו (בפרק האחרון) מאוד מעניין. הכותב מציג סיכומים מסכם גם בטבלאות סיכום לנוחיות הקורא. | ||
"הפרעת קשב והיפראקטיביות"/טלי היימן (הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 2007) סדרה שנכתבה בעברית בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. כוללת סדרה של שלושה ספרי לימוד, מדריך למידה ואסופת מאמרים. ניתן לרכוש כל אחד בנפרד או את כולם ביחד. הספרים האלו מהווים מקורות מידע אקדמיים, יחד עם את שפתם פשוטה וברורה ומתאימה גם להורה או לאדם המתעניין בתחום, ללא רקע אקדמי קודם. | ||
"להבין ולטפל ב- ADHD" כריסטופר גרין וקיט צ'י. (הוצאת שמעוני, 2001). מהווה ספר יסוד מומלץ ביותר. הספר כללי ומתאר בפרקים קצרים כל מה שדרוש להורה או לסטודנט שמחפש ספר ראשוני להבנת הפרעת הקשב. הספר עשיר בנספחים ובמראי מקור של מחקרים בתחומים שונים הקשורים להפרעות קשב. כספר ראשוני, זה לדעתי הספר מתאים להתחיל איתו. | ||
"לשלוט ב-ADHD/ראסל ברקלי (הוצאת גלילה, מהדורה שניה 2003). (מהדורה ראשונה משנת 1997. מהדורה משנת 2003 מעודכנת בעיקר בנושא הטיפול בתכשירים חדשים יותר) . ספר יסוד כללי שנוגע מעט בכל נושא. הספר מספק מידע כללי, מיתוסים סביב הפרעת הקשב ,דרכי איבחון וטיפול. הכותב הינו ראסל ברקלי, אחד המומחים הבכירים בתחום בנושא הפרעות קשב. | ||
"מריטת עצבים"/אדוורד האלוול וג'ון רייטי. (הוצאת אור עם, 1998). הספר מתורגם, וכולל מידע כללי ודוגמאות של מקרים. אהבתי במיוחד את העצות המעשיות שניתנות בספר בפרקים המתקדמים יותר: הצעות למורים, להורים ולמבוגרים בעלי התסמונת. כמו-כן, הפרק "כיצד אדע שיש לי הפרעת קשב" מציע בצורה מורחבת כלים ראשוניים להבנה עצמית האם מהות בעיותי קשורים בהפרעת קשב הוא בגורם אחר. הספר לא מהווה איבחון, אלא מדד ראשוני לקורא. | ||
עולמו הפנימי של הילד הפגיע/וארמה (הוצאת אח, 1998) אסופת מאמרים מתורגמת שכוללת מספר התנהגויות ולקויות של ילדים, תוך דגש על העולם הרגשי של הילד. המאמר על הילד בעל הפרעת הקשב (מעמ' 189) נתן לי הרבה מחשבה בפיתוח התשתית התיאורטית בדקטוראט שלי. ספר שיש הורים שיזילו אף דמעה כאשר יבינו כי התנהגויות של ילדינו עליהם נהגנו לצעוק או לשאול "למה אתה עושה את זה?"– ולקבל בהם תשובה. במקראה התייחסות לבעיות אלימות, אוטיסטים, לקוי קשב ועוד. ספר מאוד מומלץ. | ||
"כיצד לעזור לילדים להתמודד עם הפרעת חוסר קשב"/פטרישה גולברט. (הוצאת עלה, 2002). הספר מתורגם ומהווה ספר כללי. הפרק הרביעי בספר עוסק בהרחבה בבעיות הדומות להפרעות קשב, ועל האבחנה המבדלת בינם ובין הפרעת קשב, לרבות האבחנה בין בעיה רגשית ובעיה אורגנית. בפרק על העבודה בבית ספר, יש רעיונות טובים, שחלקם לא מתאימים למערכת החינוך בארץ, אבל בהחלט יכול לספק חומר למחשבה למורים, מנהלים ולהורים הנמצאים בועדי הורים. | ||
"ילד היפראקטיבי"/ בלינדה ברנס ואיירין קולקוהון. (הוצאת אור עם משנת 2002). הספר מתורגם ומתייחס למרכיב ההיפראקטיבי. פרקים מומלצים: הפרק הראשון העוסק בהרחבה בצורות ביטוי של ההיפראקטיביות והגורמים האפשריים לבעיה. הפרק מומלץ להורים שילדיהם מאובחנים כטיפוס המשולב. הפרק הרביעי העוסק בדרכי עבודה התנהגותיות לשינוי הרגלים. הפרקים העוסקים במזון ומניעה שינויים במחלוקת בקרב הקהילה האקדמית והמקצועית. | ||
"ריטלין אינו התשובה"/דיוויד שטיין (הוצאת אח, שנת 2007). ספר מתורגם מאנגלית, הבנוי משני חלקים (ספרים). בחלק הראשון המחבר מציג את טענתו לפיה הריטלין אינו התשובה להפרעת קשב, ובספר השני מציע דרך משלו להתמודד עם הבעיה בכלים אחרים. המחבר טוען כי הריטלין אינו מרפא הפרעות קשב, טענה מקובלת ומוסכמת בעולם האקדמי והמקצועי, אולם המחבר נוטה להקצין זאת ושולל את כל שיטת האיבחון המקובלת כיום. המלצה: ספרו השני – מדריך הפעולה. מספרו זה ניתן ללמוד כמה עצות לשינוי הלך הרוח בבית והאווירה סביב לקויי הקשב, כאמצעים נלווים לטיפול התרופתי, ואין לדעתי באמור בהם להתנגד לשימוש בריטלין או לצורך באיבחון. | ||
"מיומנויות קשב בגיל הרך"/דיאנה וויליאמס (הוצאת אח, 2003). ספר מעשי שמתאים לגננות ולהורים, ובו מוצעים פעילויות שיכולות לסייע במיקוד קשב ובברירת קשב. הספר אינו מרפא או מתקן לקות מובנת אורגנית האופיינית ללקוי קשב, אבל בהחלט הפעילות המוצעת בו שהיא חוויתית בעיקר יכולה לתמוך ולעזור ולשפר תפקודים. | ||
"מי מפחד מ ADHD"/שרית טגנסקי (הוצאת רימונים 2006). ספר שנכתב מתוך פרספקטיבה של הורה. הספר מספק בעיקר את החוויה ההורית. המידע בספר לעיתים לא מדויק, אבל המחברת מעבירה בצורה חוויתית את החוויה ההורית של ההתמודדום על ילד לקוי קשב. | ||
"הפרעת חוסר קשב/היפראקטיביות"/ הנריק הולוונקו (הוצאת אח, 2005) ספר מבוא קצר המציג בקצרה את עיקר הידע הקיים כיום לגבי אבחון וטיפול בנושא של הפרעות קשב. הספר נוגע בקצרה בכל נושא, ומהווה מבוא טוב להבנת התסמונת. | ||
"חלוקת קשב"/מיכאל שרון (צ'ריקובר, שנת 1997). הספר נכתב בעברית ומציג מחקר שערך המחבר בנושא חלוקת קשב ואופן התפתחותה. המלצה אני מציע לקוראים את הרקע התיאורטי בספר, שמציג מידע מעניין על אופן הפעילות של מנגנון הקשב במצב נורמלי ובמצב של הפרעת קשב. הספר נכתב ברמה אקדמית. ניתן להשלים מידע על האמור בספר זה מעבודת דוקטוראט של שולמית ארזי, הנמצאת באוניברסיטת בר אילן, בנושא מרכיבי קשב. | ||
"מוח, הפרעות קשב ולקות למידה"/רות אנגל-אלדר. (הוצאת רמות, משנת 2004). הספר נכתב בעברית, והוא מספק דיון נוירו-פסיכולוגי על לקות קשב ולקות למידה. הפרק השני עוסקת המחברת בקשר שבין קשב וזיכרון – נושא שנשאל עליו הרבה בפורמי התמיכה. הפרק השלישי, המחברת מספקת מידע על המבדקים השונים לתפקוד קשב. יש החולקים על נושא זה ויש חוקרים הסבורים שהכלים הנוכחיים בודקים רק קשב חזותי (כמו אורן לם) ואילו חוקרים אחרים מתייחסים לשלושת ערוצי הקשב (חזותי, שמיעתי ופנים-חושי). הואיל ודיון זה אקדמי, אין אפשרות להכריע בין המתדיינים. | ||