לילד שלכם קשה? זקוקים לאבחון? זקוקים לטיפול? 
במציאות של ימינו, בה המודעות לקושי והתחרות כה גדולה, כהורים הינכם ערים יותר לצרכים ולקשיים של ילדיכם. בבואכם לחפש אחר גורם מאבחן או מטפל אתם תפגשו שוק מוצף, לא תמיד מצוידים בכלים המתאימים להבחין בין אנשי מקצוע טובים לבין אותם שרלטנים.
לצערנו, לא פעם אנו נתקלים בהורים מעבירים את ילדם אבחונים וטיפולים שונים ובהגיעם אל מול מוסדות המדינה השונים, בעיקר בתי הספר, הם מגלים להפתעתם כי האבחון לא ענה על צרכי הילד או שאינו מוכר.
או אז, הם מגלים כי הם הוציאו סכומים משמעותיים, שלא שירתו את מטרתם ונאלצים לגשת לאבחון מחודש. אבחון מחודש משמעו להעמיד את ילדם שוב במבחן, שוב בצורך להתמודד עם אותם הדברים שקשה לו ולהוציא שוב מאות ואלפי שקלים. 



אנו שמחים להציג בפניכם את הפרק הראשון ב"מדריך להורה המבולבל".
טרם תיגשו לאיש מקצוע לאבחון או טיפול מומלץ להרחיב מעט את הידע בתחום. בימינו האינטרנט הוא מאגר מידע זמין ורחב, יחד עם זאת זכרו להיות ביקורתיים ולוודא כי מקור המידע אמין. לשם כך עליכם להצליב בין מספר מקורות מידע שונים (ספרים, רשת, פורמי תמיכה, הרצאות וכדומה).ניגע בכמה מהשאלות המרכזיות שהורים עומדים בפניהן בהגיעם לחיפוש מזור לקשיי ילדיהם.

מהו אבחון ?
מטרת האבחון היא לזהות את מקור הקושי ולהציע דרכי טיפול אפשריות.
כהורה, עלייך לדעת כי כל גורם טיפולי עורך אבחון/הערכה ראשוניים לילד המגיע אליו בפעם הראשונה. יחד עם זאת, יש לעשות הבחנה בין שני סוגי אבחונים או הערכות:
 
- אבחון שנערך ע"י איש מקצוע מוסמך שנועד לאבחן את מקור קשייו של הילד, לקבוע אבחנות ולהמליץ המלצות שונות העומדות
בתחום סמכותו המקצועית. אבחון זה ישמש כבסיס לבניית תוכנית טיפולית לילד, למשפחתו ולבית הספר.
אבחון שכזה, יהיה מוכר ע"י גורמים רשמיים כגון: ביטוח לאומי, צה"ל, בתי ספר, מוסדות להשכלה גבוהה, מס הכנסה ויזכה את
הילד ו/או בני משפחתו בהתאמות ייעודיות.
 
- הערכה שהמטפל עורך לצרכי מיפוי, כאמצעי לבחירת דרכי העבודה עם הילד ומשפחתו. הערכה זו מיועדת להציג בפני ההורים
את קשיי הילד ולאפשר למטפל להציג את תוכנית הטיפול הייעודית.
הערכה זו מהווה פתיח הכרחי לכל תהליך טיפולי. הערכה זו תתקבל כתוכנית טיפולית ע"י המוסד החינוכי, במידה שהמטפל או
השיטה מוכרים ע"י מוסדות המדינה. יחד עם זאת לא תתקבל על ידם כאבחון, כלומר - הערכה זו לא תספק לילדכם ולכם התאמות
רשמיות.


דעו מה לשאול:
- מה מטרת ההערכה/האבחון? ודאו כי יש קשר בין סיבת הפניה למטרות ההערכה והטיפול המוצעות.
- מה ההכשרה המקצועית והתעודות המקצועיות שיש בידי המטפל/המאבחן?
- האם מאבחן, אבחנתו והכשרתו מוכרים ע"י מוסדות המדינה (בי"ס, צה"ל, ביטוח לאומי)?


מהו טיפול?
טיפול מייצג תהליך התערבותי מקובל לאדם או לקושי. תוכניות טיפול נגזרות מאבחון, והן מבוססות על ידע וניסיון מקובל שנצבר בתחום. וודאו כי הטיפול המוצע לכם מוכר כטיפול מקובל לאבחנה וכי למטפל הכשרה והסמכה מתאימה לבצעו.
דעו מה לשאול:
- וודאו כי למטפל יש הידע, ההכשרה וניסיון המקצועיים לבצעו.
- בדקו איזו טיפולים נוספים קיימים ומה יתרונותיה של השיטה המוצעת על פני האחרות.
- האם תתאפשר המשכיות עבודה עם המסגרות החינוכיות של הילד (האם המוסד החינוכי של הילד יקבל את ההמלצות הטיפוליות של המטפל, יסכים ויוכל לבצען).


לסיכום הפרק:
המפתח לבחירת אבחון או טיפול המתאים לצרכיכם הוא להיות מכווני מטרה, לדעת את סיבת הפניה, מה ברצונכם להשיג מהאבחון ו/או הטיפול ולשאול את השאלות הנכונות.
דעו כי אבחון ו/או טיפול ע"י מטפל או שיטה שאינם מוכרים ע"י מוסדות המדינה יכול להיות יעיל ומיטיב (בהנחה שלמטפל ההכשרה וההסמכה לבצעו), אך לא יתקבל ע"י מוסדות המדינה. כתוצאה מכך, ילדכם לא יזכה להתאמות להם הוא נזקק.
יודגש, ששרלטנות בראש ובראשונה הינה להציע דבר מה שאין בסמכותך או בהכשרתך להציע, אך משמעה גם להציע להורה טיפול שאינו מוכר על ידי מוסדות המדינה מבלי לידע על כך.